Hej,

Försöker få någorlunda koll på eltjuvarna i hemmet inför s.k krigsvintern.

Noterar att vår förbrukning åker upp en del i samband med kompressorstart på vår luftvattenvärmepump, se bild.

Energianvändningsdiagram för ett dygn med aktuell förbrukning på 1 498 watt och toppar upp till 8 821 watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har en gammal CTC ecoair med en CTC ecologic som styrning, inställd på framledning på 40grader vid -15 och enbart utegivare.

Finns det något man kan göra för att undvika mängden kompressorstarter? Vi bor 2plans villa i Stockholm har inget större värmebehov i vattenburen form just nu, kan man dra kontakten tills att behovet för mer ordentlig värme krävs?

Kan tillägga att vi har en luft luftvärmepump på övervåningen(där vi spenderar vår tid) som kan användas vid behov men eldar mest i öppen spis just nu(relativt fri tillgång till ved).
 
Har en Ecoel/Ecoair från ca 2006 och har precis likadana kurvor, tror det är helt normalt för sådana pumpar.
 
  • Gilla
Hammarenmittitummen och 1 till
  • Laddar…
K kuse skrev:
Har en Ecoel/Ecoair från ca 2006 och har precis likadana kurvor, tror det är helt normalt för sådana pumpar.
jo mycket möjligt att det är normalt, men då behovet inte är så stort för den typen av värme just nu känns det onödigt att betala för starterna…
 
Jag har nattsänkning på min pump som jag utnyttjar för styrning mot nordpool, den sänker innetemp med 10 grader vilket i princip stänger ner pumpen. Endast varmvatten produceras. Kolla om du har det också.
 
K kuse skrev:
Jag har nattsänkning på min pump som jag utnyttjar för styrning mot nordpool, den sänker innetemp med 10 grader vilket i princip stänger ner pumpen. Endast varmvatten produceras. Kolla om du har det också.
Hmm finner inte vitsen av att sänka tempen på natten då det är billigare på natten och kallare då och är väl då mitt behov skulle kunna finnas…

hur skapade du styrningen? Mejlade CTC och frågade om det fanns något sätt att styra enheten/få kontroll på den från distans men den var tydligen för gammal..
 
Har också samma system och det ska finnas en inställning där man kan ändra differens börvörde nånstans, har med tempen i pannan som jag vill minnas ändrat från 5 till 7 grader och får något färre starter och lite längre gångtid varje gång.

Kolla på värmepumpforum
 
Jag sänker inte på natten jag sänker när priset är högt, 2-3 timmar i stöten sedan får pumpen gå minst 6-7 timmar innan nästa sänkning osv. Kan labba lite fram å tillbaks, blir nog lite annorlunda beroende på utetemp osv. framöver.

Jag har kopplat in en shelly uni till fjärrstyrnings-plinten i pumpen sedan kopplat ihop den med node-red (automationssystem)
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
J Jonathan Wahlgren skrev:
Finns det något man kan göra för att undvika mängden kompressorstarter? Vi bor 2plans villa i Stockholm har inget större värmebehov i vattenburen form just nu, kan man dra kontakten tills att behovet för mer ordentlig värme krävs?
Det finns väl någon inställning för värmesäsongsgräns? Typ att det ska vara kallare än en viss temperatur under en viss tid för att den ska börja värma huset över huvud taget.
 
J Jeppson skrev:
Har också samma system och det ska finnas en inställning där man kan ändra differens börvörde nånstans, har med tempen i pannan som jag vill minnas ändrat från 5 till 7 grader och får något färre starter och lite längre gångtid varje gång.

Kolla på värmepumpforum
tänker du ”korr diff system”? Har 7 där nu, menar du att jag ska testa öka den ett par grader? Ska kolla värmepumpsforum, tack för tips
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns väl någon inställning för värmesäsongsgräns? Typ att det ska vara kallare än en viss temperatur under en viss tid för att den ska börja värma huset över huvud taget.
Nae så avancerad teknik tror jag inte att min gamla pump har…
 
K kuse skrev:
Jag sänker inte på natten jag sänker när priset är högt, 2-3 timmar i stöten sedan får pumpen gå minst 6-7 timmar innan nästa sänkning osv. Kan labba lite fram å tillbaks, blir nog lite annorlunda beroende på utetemp osv. framöver.

Jag har kopplat in en shelly uni till fjärrstyrnings-plinten i pumpen sedan kopplat ihop den med node-red (automationssystem)
vilken ecologic har du?

1.
Grå CTC Eco Logic värmepumpsstyrning med display och knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller

2.
Värmepumpens kontrollpanel med display och knappar på en grå väggmonterad enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jonathan Wahlgren skrev:
Nae så avancerad teknik tror jag inte att min gamla pump har…
Vad är det för version? Den borde ha den här inställningen:

Digital display visar texten "VÄRME FRÅN VID UTETEMP 18°C".
 
useless useless skrev:
Vad är det för version? Den borde ha den här inställningen:

[bild]
jo det har den, tänker du att jag ska labba lite för att hitta smärtgränsen? Tänker i så fall att om jag inte har värme på, varför ens ha igång systemet (standby-el)
 
Att den är stand by är bra om det blir en köldknäpp. Hur värmer ni tappvarmvattnet?
 
useless useless skrev:
Att den är stand by är bra om det blir en köldknäpp. Hur värmer ni tappvarmvattnet?
Ja däremot pallar den ju bara ned till -10(tror jag) så får i så fall vara en mildare köldknäpp och då tror jag att det är skönare(och kanske billigare?) att dra på luft luft..

Vi har en CTC family kombipanna så i skrivande stund värms tappvattnet upp till drygt 20 grader med hjälp av luftvatten och resterande 40 av en tråkig men fungerande Metro term panna (årtal oklart)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.