Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyttade in i slutet av Maj och hade våran första fulla månad Juni ca 580kw följt av runt 420kw i Juli och Augusti ligger hittills dag-för-dag nån procent lägre än Juli.

Vi bor i Norra Norrland i en 158kvm en och en halvplans villa från 1976 med eluppvärmning + luftvärmepump och ett 45kvm fristående kallgarage. Okänt typ / omfattning isolering.

Luftvärmepumpen är från 2011 tror jag och själva modellen kom 2009, i övrigt inget anmärkningsbart, kyl/frys 10 år gamla och disk/tvättmaskin några år yngre, LED överallt, har LVP inställd på 23 grader då sambon är frusen av sig men alla element är av och LVP har nog bara varit på 70% av tiden sedan vi flyttade hit.

Vi är givetvis förberedda för stor skillnad under vintern med många gånger dyrare uppvärmning men när jag läser andras förbrukning så börjar jag oroligt fundera... hur stor skillnad??

Nån som är i liknande situation och kan ge fingervisning? Här uppe blir det rätt kallt på vintern och med bara LVP (även om den är för "nordiskt klimat") så tror jag kostnaderna kan skena.
 
Redigerat:
Kolla så att luftvärmepumpen står på heat och inte auto.
Står den på auto kyler den med ac:n för att sänka tempen om den blir högre , och då kostar det lite extra.;)
 
Det ser väl inte så farligt ut? Jag gissar att ni värmer vattnet med el också. D.v.s. dusch/bad påverkar också förbrukningen?

"Frusna sambos" har en tendens att ta långa, varma duschar. Jag vet vad jag talar om... :confused:
 
Redigerat:
harry73
Din elförbrukning i juli och augusti säger i princip ingenting om din värmekostnader, men desto mer om din hushållsel och varmvatten kostnad.

Fråga elbolaget om de kan berätta förbruket huset hade förra vintern, sen borde huset ha en energideklaration, där borde du också få lite info om vad du kan förvänta dig
 
  • Gilla
eviljava
  • Laddar…
Angivelsen av storlek för huset säger inte så mycket. Det väsentliga är hur väl isolerat dte är, hur gammalt det är.

Luftvärmepumpen kommer att hjälpa till att hålla ned kostnaden en del, men den täcker troligen inte hela värmebehovet. Dvs. du kommer att få en del tillsatsärme.

Luftvärmepumpar ger bra tillskott när det är måttligt kallt. Blir det rejält kallt så sjunker verkningsgraden, dvs. om pumpen kanske ger 4kw värme för 1kw tillförd el vid noll grader utomhus, så kanske den bara ger 1,5 kw värme för 1kw el vid -15 grader, eller ännu sämre.

Vid en låg temperatur (-10 för äldre pumpar, -20 för de flesta nyare) så stänger värmepumpen av helt.
 
Första veckan kördes LVPn på auto för... auto lät ju bra, men sedan dess har den stått på heat sen vi började kolla närmare och förstod vad det innebar, då vi bestämt att LVPn aldrig ska användas som AC.

Vattnet är el också med en 10 år gammal NIBE, har bara dusch och jag är stolt över sambons förmåga att trimma ner sin duschtid då vi i lägenheten innan huset duschade gratis och man dagligen kunde hitta henne i princip liggandes i duschen med max värme på och ett otäckt jokerleende på läpparna tills man drog ut henne i kylan.

Att månaderna ger dålig / noll indikation på värmekostnader är lite som meningen med inlägget, orolig att vi blivit bortskämda med den nuvarande relativt låga förbrukningen och trots medvetenheten att worst is yet to come så tror jag ingen av oss kan föreställa hur det kan bli över vintern.
 
Maximum Justice Attack skrev:
Att månaderna ger dålig / noll indikation på värmekostnader är lite som meningen med inlägget, orolig att vi blivit bortskämda med den nuvarande relativt låga förbrukningen och trots medvetenheten att worst is yet to come så tror jag ingen av oss kan föreställa hur det kan bli över vintern.
Gör som harry73 föreslog. Kontakta elbolaget och be om historisk förbrukning. Då får ni iaf. en hyfsad uppfattning om var era kostnader kan tänkas landa, även om det såklart kan finns skillnader mellan er förbrukning och tidigare ägares.
 
harry73
har ni köpt huset, då ska den ha energideklaration och finns den inte tror jag att säljaren av huset ska bekosta en
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Kan lätt bli 5000Kwh i december, januari och februari om det blir en köldknäpp.
Då fungerar inte LVP.
Men som andra sagt: Titta på historisk förbrukning och jämför med temperatur för aktuell period.
 
eviljava skrev:
Gör som harry73 föreslog. Kontakta elbolaget och be om historisk förbrukning. Då får ni iaf. en hyfsad uppfattning om var era kostnader kan tänkas landa, även om det såklart kan finns skillnader mellan er förbrukning och tidigare ägares.
Gjort, skickat förfrågan till nätägaren som både vi och tidigare ägaren använt som elhandelslev också, tanken slog mig inte ens att det gick att begära ut tidigare ägarens förbrukning.

Enligt energideklarationen så använde tidigare ägaren 21000kwh men jag vill närmare veta månad för månad då jag tror / hoppas vi kan pressa ner hans förbrukning ganska bra.
 
Om ni klarar er på 21000kwh så ska du nog vara rätt nöjd. Eftersom du bor i Norrland i ett relativt gammalt hus med direktverkande el (och llvp) så kommer uppvärmningskostnaden svara för nästan all elanvändning. Enda sättet att pressa elanvändningen är i princip att sänka temperaturen inomhus, och är din sambo frusen så blir det nog svårt.
 
harry73
Maximum Justice Attack skrev:
Enligt energideklarationen så använde tidigare ägaren 21000kwh men jag vill närmare veta månad för månad då jag tror / hoppas vi kan pressa ner hans förbrukning ganska bra.
Om vi är optimistisk och antar att ni förbrukar 500 kWh per månad i hushållsel + vv. Då är det 6000 kWh per år. Men med de siffror du visade kan det lika väl bli 7000 kWh.
Om vi antar att ni pressar ner hans förbrukning ganska bra, då förbrukade han kanske 10000 kWh i hushållsel+vv.
Då sparar ni ca 300 kWh per månad jämförd med honom.
i alla fall blir förbrukning för uppvärmning ca 11 000 kWh, ni lär inte spara så mycket där eftersom ni har 23 grader inomhus (hade han 21 grader, då blir det ca 10% extra för er alltså minst 12 000 kWh) lägg till lite osäkerhet och räkna med att ni kommer att förbruka ungefär 21 000 kWh per år.
Decemberförbrukningen kan utan problem bli över 3 000 kWh
 
Här har du hur det ser ut hemma hos oss. Huset är byggt 1972 men tilläggsisolerat, det är dock bara 130m2 plus 15kvadrat förråd som är fullt uppvärmt.

Den största skillnaden är nog att vi bor i Göteborg, som du ser har senaste årets månadsmedeltemperatur ej understigit 0 grader någon gång. Har man LLVP som vi har så gör detta stor skillnad då effektiviteten blir mycket sämre när temperaturen börjar krypa långt under nollan.

dd.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maximum Justice Attack
  • Laddar…
harry73
Och man ser tydlig att Vectrex använder ca 700 kWh i hushållsel, men att han hade en dip (pga semester?) under julimånaden

Hans decemberförbrukning var 1500 kwh och det borde ni kunna få som höst/vår förbrukning, men räkna inte på en stor besparing jämförd med förra ägaren eftersom ni håller en hög inomhustemperatur
 
Ge sambon ett par snygga raggsockar och en tjock stickad tröja, och skaffa riktigt varma täcken till sängen, plädar till soffan mm. Klart billigaste värmen.

Annars så kan man ju helt enkelt acceptera att betala för ökad komfort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.