Jag har en CTC Electronic elpanna som värmer radiatorer och den står ovanpå en varmvattenberedare.

Pannan har börjat strula och stannat av vilket har gjort att jag installerade en luftvärmepump (luft-luft). Den kommer täcka mitt behov till 90% och är tänkt att ersätta elpannan. Helst skulle jag vilja byta ut panna + vv-beredare men ny vv-beredare ligger lite längre fram.

Nu till frågan, när jag dragit ner värmen rejält på pannan i april har jag legat på 10-12kWh i förbrukning per dygn men med ca 22gr inne runt 40kWh per dygn.

När jag fick LVP installerad i förrgår slog jag av radiatorenheten på elpannan vilket stängde av cirkulationspumpen och jag tänkte då att all elförbrukning för att värma skulle sluta. Min förbrukning ligger nu de senaste dygnen runt 25kWh men när jag kollar förbrukningen på LVP så har den legat på ca 7kWh.

Vad är det som fortsatt drar så mycket? Jag låg som sagt runt 10-12kWh när pannan i princip inte värmde alls. Jag tänker att jag borde ligga i de krokarna nu med radiatorkretsen avstängd och att pannan bara kör vv-beredaren. Om någon har en liknande panna, stänger huvudbrytaren av även vv-beredare eller är den separat? Vv-beredaren är en NIBE ER-56 R 200 och frågan är väl om den har en egen elpatron.
 
Beror helt på hur det är kopplat med elen, normalt så är det inte någon koppling från pannan och VVB på electroniken, det går att se hur många kablar det är till pannan. 1 st VVB får sitt separat 2 st och en går till VVB, men ni har VV fortfarande. Då är det säkert säkringar för VVB separat. Vad är det som strular med pannan, den bara kopplar ur eller är det något överhettningskydd som löser. Sitter 3 kontaktorer innanför frontplåten nertill, dom kan vara brända efter år av brukning och är normalt på dom. Många gånger så har även kabelanslutningrana brunnit av. För att se hur det ser ut, så stäng av strömmen med säkringarna, lossa fronten och vik ut, pass på det är inget gångjärn utan lucken kommer att hänga i luften med alla tampar. Se hur det ser ut ta ett foto
 
J jonaserik skrev:
Beror helt på hur det är kopplat med elen, normalt så är det inte någon koppling från pannan och VVB på electroniken, det går att se hur många kablar det är till pannan. 1 st VVB får sitt separat 2 st och en går till VVB, men ni har VV fortfarande. Då är det säkert säkringar för VVB separat. Vad är det som strular med pannan, den bara kopplar ur eller är det något överhettningskydd som löser. Sitter 3 kontaktorer innanför frontplåten nertill, dom kan vara brända efter år av brukning och är normalt på dom. Många gånger så har även kabelanslutningrana brunnit av. För att se hur det ser ut, så stäng av strömmen med säkringarna, lossa fronten och vik ut, pass på det är inget gångjärn utan lucken kommer att hänga i luften med alla tampar. Se hur det ser ut ta ett foto
VVB har en egen brytare så den bör ju egentligen vara helt separat och värma med egen patron? Och om jag inte avser använda elpannan så kan jag stänga ev den huvudbrytaren men ändå ha varmvatten?

Det är sannolikt kontaktorerna som börjar ge upp. Jag har fått igång den igen två ggr i vinter efter att ha "meckat" med de. Hade elektriker här vid ett tillfälle men han hittade inget fel men den hoppade igång igen. Jag vill inte lägga en krona på pannan känner jag, kommer över gå till LVP och wifi-styrda element som stöd i rummen som kan behöva stöd allra kallaste månaderna. Men framförallt vill jag få ner elförbrukningen och pannan är ju i princip det näst sämsta man kan ha.
 
Bara stänga av pannan, då slutar även cirkpumpen att gå och skulle du starta upp igen efter kanske 4 månader, så sätter jag en peng på att pumpen oxiderat fast och inte börjar snurra. Och måste hjälpas i gång. Annars kan du ställa ner programval till A och finjustering till full minus 15. Då snurrar pumpen på 24/7
 
J jonaserik skrev:
Bara stänga av pannan, då slutar även cirkpumpen att gå och skulle du starta upp igen efter kanske 4 månader, så sätter jag en peng på att pumpen oxiderat fast och inte börjar snurra. Och måste hjälpas i gång. Annars kan du ställa ner programval till A och finjustering till full minus 15. Då snurrar pumpen på 24/7
Tack! Lyckades följa alla rör nu och insåg att de var helt separerade, det var trångt och det såg ut som att VVB och pannan var ihopkopplade.

Jag får starta en gång i månaden och motionera pumpen tills jag bytt till värmepumpsberedare & några tilläggselement.
 
Skulle nog starat var 14:e dag, räcker med 5 minuter, normalt så finns det regleringar som startar 1 gång dygnet i 5 minuter, men inte på din panna. Ingen katastrof om du glömmer några dagar. Annars skriva in i kalendern att starta, är inte fel, det är då med nedställningen av värmen bara pumpen som startar.
 
  • Gilla
oakboom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.