Har en vanlig enkel modell av elektrolux köksfläkt. Fläkten stänger av sig själv efter en liten stund. Lampan under fläkten (den som lyser upp spisen) fortsätter dock att lysa. Vad kan vara fel? Köpa nytt el tror ni att det går att laga?
 
Vad är det för modell på fläkten? Är du säker att det är fel och inte 'by design'?
 
Har inte den framför mig just nu, återkommer om modellnamnet. Men den stängs av efter några sekunder. Något fel är det.
 
Det är ett nytt fenomen alltså? Kan vara för mycket fett på fel ställe. Kolla om det går att plocka isär och göra rent.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Får kolla det. Hur rengör jag? Sist jag kollade var det en hel del elektronik därinne, kretskort osv.
 
Finns en del trådar om fel i E-lux-fläktar. Fläktarna som har problem har varvtalsstyrning med några små knappar på framsidan. Felet brukar vara relaterat till antingen "nätdelskondensatorn" och/eller några glättningskondensatorer för matningsspänningen till elektroniken.
 
Ja, det är en sån jag har. Räcker det med att rengöra eller skall man byta ut delarna du nämner?
 
Rengöring hjälper icke, du måste byta felaktig komponent(er).
 
Tack. Finns något sätt att felsöka för att se vilken av dessa delar som fallerar? Eller är de billiga så jag bara kan köpa nya och byta ut? Tips på köpställe?
 
En ny fläkt kostar från 400:- på Ikea, om du nu inte har tid över och just är sugen på att lösa det
här själv.
 
Kan denna lösa mitt problem? 5st för 25 kr på ebay (inkl frakt)

1.0uF +-10% 280VAC X2

Gul 1.0uF 280VAC kondensator med mätsticka som bakgrund, märkt med '5pcs' för storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Inte omöjligt. Motsvarar kapacitans och spänningsvärdena den som sitter där nu?
Skulle dock rekommendera att du köper komponenterna i Sverige. Du undviker då att få piratkomponenter.
 
Det finns en lång tråd här om hur man fixar felet, och vilken/vilka kondensatorer det är som brukar behöva bytas.

Prova sökfunktionen.
 
Om du verifierar vilken konding du har i din elektronik, verkar finnas ett par varianter. Så köper du enklast en sådan över disk på Elfa i Solna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.