Igår på morgonen funkade elen som vanligt och har gjort så det år jag bott i detta hus. På eftermiddagen när vi kom hem var det kolsvart. Inga proppar eller säkringar hade gått vad jag kunde se. Bestämde mig då att kolla propparna för inkommande och när jag bytte ut en 25a mot en ny så kom ”halva elen igång”, exempelvis funkade 1 av 4 plattor på min induktionshäll. Jag bytte då de andra 25a vid inkommande och nu var elen som vanligt igen.
MEN nu imorse vaknar jag av att pannan larmar för fasfel. Jag byter till nya 25a vid inkommande men det hjälper inte. Dessutom är det någon annan fas som inte fungerar för min kyl/frys funkar och det gjorde den inte vid gårdagens avbrott.
Jag bytte även till nya 25a i den huvudströmbrytare jag har längst ner till vänster (se bild).
Någon som har fler tips att testa?
MEN nu imorse vaknar jag av att pannan larmar för fasfel. Jag byter till nya 25a vid inkommande men det hjälper inte. Dessutom är det någon annan fas som inte fungerar för min kyl/frys funkar och det gjorde den inte vid gårdagens avbrott.
Jag bytte även till nya 25a i den huvudströmbrytare jag har längst ner till vänster (se bild).
Någon som har fler tips att testa?
Om 25A säkringar börjar gå spontant mitt i sommaren så är det något som inte är bra. Mitt i vintern, all värme på, och flera effektkrävande maskiner på osv så hade det varit en annan sak. Att dessutom flera faser tycks gå samtidigt gör det hela ännu sämre.
Byt inte säkringar en gång till utan att ta reda på orsaken!
En grej jag ser direkt i bilderna som kan höra ihop med eventuell glappkontakt och varmgång i säkringarna är att säkringshållarna i den sista bilden verkar vara i storlek III, alltså för 35A säkring och uppåt. Säkringarna har gul pärla, alltså 25A, alltså storlek II. Det går utmärkt att sätta en mindre säkring i större hållare (och det är också mycket vanligt att man gör så), men det kräver att man sätter i en reduktionshylsa i huven så att säkringen sitter som den ska och inte kommer snett. Säkringen till höger och den i mitten sitter väldigt snett i huvarna. Pärlan är nästan utanför hålet. Saknas det reduktionshylsor? En reduktionshylsa är en kort rörstump, något kortare än en säkring, och gjord i samma typ av porslin som säkringar.
Om det är varmgång i säkringshållare som är problemet så kan kablar och skruvförband i närheten av säkringshållaren ha skadats.
Byt inte säkringar en gång till utan att ta reda på orsaken!
En grej jag ser direkt i bilderna som kan höra ihop med eventuell glappkontakt och varmgång i säkringarna är att säkringshållarna i den sista bilden verkar vara i storlek III, alltså för 35A säkring och uppåt. Säkringarna har gul pärla, alltså 25A, alltså storlek II. Det går utmärkt att sätta en mindre säkring i större hållare (och det är också mycket vanligt att man gör så), men det kräver att man sätter i en reduktionshylsa i huven så att säkringen sitter som den ska och inte kommer snett. Säkringen till höger och den i mitten sitter väldigt snett i huvarna. Pärlan är nästan utanför hålet. Saknas det reduktionshylsor? En reduktionshylsa är en kort rörstump, något kortare än en säkring, och gjord i samma typ av porslin som säkringar.
Om det är varmgång i säkringshållare som är problemet så kan kablar och skruvförband i närheten av säkringshållaren ha skadats.
Tack för alla svar. Jag lyckades få hit en elektriker som är här om 30 min. Återkopplar när han kikat på det
Elektrikern kollade igenom allt och felet var att mellan mätare och elcentral släpps bara 2 av 3 faser igenom. Ellevios mätare är dessutom plomberad så nu är de på väg ut för att kika.
Ang reduktionshylsor osv så satt allt bra och inget bränt. Det var bara min bild som gav ett tokigt perspektiv.
Ang reduktionshylsor osv så satt allt bra och inget bränt. Det var bara min bild som gav ett tokigt perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännande dag. Visade sig att en kabel till mittenfas på huvudströmbrytaren var stekt så blir till att byta huvudströmbrytaren 🤪P papayagirl skrev:Elektrikern kollade igenom allt och felet var att mellan mätare och elcentral släpps bara 2 av 3 faser igenom. Ellevios mätare är dessutom plomberad så nu är de på väg ut för att kika.
Ang reduktionshylsor osv så satt allt bra och inget bränt. Det var bara min bild som gav ett tokigt perspektiv.
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste fråga, vad kan ha orsakat detta fel? Och varför funkade allt i nästan ett dygn när jag bytte 25a proppar på inkommande?
Kan t.ex. varit lite glapp i skruvklämman där ledningen skulle sitta fast. Att skruven dragits åt med fel vridmoment. Svårt att se exakt på bilden, hoppas du kan ta en bild senare när elektrikern tagit bort den trasiga brytaren. Kan även vara fel på ett kontaktbleck i brytaren så det blir lite glapp och varmgång där. Men då borde motsvarande inkommande ledning också vara lite skadad.
Man kan ju tycka att den här hade mer att ge. Skämt åtsido så är allt löst nu med en ny huvudströmbrytare + kablage.J Josth skrev:Kan t.ex. varit lite glapp i skruvklämman där ledningen skulle sitta fast. Att skruven dragits åt med fel vridmoment. Svårt att se exakt på bilden, hoppas du kan ta en bild senare när elektrikern tagit bort den trasiga brytaren. Kan även vara fel på ett kontaktbleck i brytaren så det blir lite glapp och varmgång där. Men då borde motsvarande inkommande ledning också vara lite skadad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har det blivit ordnat, troligtvisP papayagirl skrev:
Händer med jämna mellanrum att dom säger upp sig, det är dålig kontaktpress på ytorna i brytaren och då blir det varmt och allt kolar upp. Har el-gubben satt dit en ny nu.P papayagirl skrev:
Har sådana brytare i bilen, ge mig ett pm för kontakt, dom har gått ur tiden och i bland svåra att få tag på.
Numera är det fyrkant i stället för runt
Tack han satte dit någon ny fast äldre variant (kom med 6 olika brytare i bilen) Kollade inte så noga men tror han nämnde att de tålde 35a och var något orange/kopparfärgat bleck. Tack ändå!J jonaserik skrev:Har det blivit ordnat, troligtvis
Händer med jämna mellanrum att dom säger upp sig, det är dålig kontaktpress på ytorna i brytaren och då blir det varmt och allt kolar upp. Har el-gubben satt dit en ny nu.
Har sådana brytare i bilen, ge mig ett pm för kontakt, dom har gått ur tiden och i bland svåra att få tag på.
Numera är det fyrkant i stället för runt