Hej,

Satt och tittade på tv när strömmen försvann i halva huset.
Kollade på säkringarna och inget har löst ut i skåpet.

Vår Nibe F730 varnar för ingen kontakt med invertern.

Var ute och kikade i elcentralen och på elmätaren och ser att fas 2 / linje 2 verkar vara borta..

Vad gör man härnäst, ringer man elektrikern eller finns det något simpelt jag kan göra själv?

Att det syns i elcentralen på utsidan att vi har bortfall på en fas. Tyder det på att felet kommer utifrån, eller kan det likväl bero på något inne i huset?
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Byt alla 3 säkringar vid mäaten
 
Ring inte elektrikern. Ta det lugnt. Kanske imorgon är det bra igen om elverket har löst problemet.
 
Hej,

Tack för era svar. Tar det lugnt nu och sover för kvällen, och tar detta imorgon. Är mest fundersam på vilken ände man ska börja i.

Förstår att frågan inte är lätt att besvara, men undrar fortsatt om man kan dra någon slutsats av att mätaren i mätarskåpet visar på bortfall av ett hus. Är det ett tecken på att något är fel från nätet, eller kan det likväl vara något från vårt hus?

Tror jag försöker förstå om mätaren bara visar inkommande el, eller om den är så smart att den visar ifall något är fel inne i huset?
 
Som sagt det vanligaste är att en mätarsäkring har löst. En av säkringarna vid elmätaren. Det är rätt vanligt att man inte ser på säkringen att den har löst ut.

Om det inte hjälper att byta dem, så ligger felet i elnätet, felanmäl i så fall till nätägaren.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Tack!

Ser nu att ena säkringen löst ut. Blir till att byta den imorgon.

Från vad jag kan googla är det en helt vanlig säkring? Inget som är special?
 
D
Se
K Kalleskaviar861 skrev:
Tack!

Ser nu att ena säkringen löst ut. Blir till att byta den imorgon.

Från vad jag kan googla är det en helt vanlig säkring? Inget som är special?
Se till att du stoppar in en som tillåter samma strömstyrka som den gamla.
 
Fairlane
Det är inget magiskt med de säkringarna. Är det en 16A så stoppat du dit en ny 16A. Är det en 20A så stoppar du dit det etc.
Har du säkringar hemma så är det gjort på minuter, så varför vänta till imorgon?!
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ganska enkelt svar, de säkringar jag hade hemma passade inte. Därför fick jag köpa nya dagen efter, problemet är löst 👍
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.