Hej,
Vårt element har slutat att fungera. Lampan lyser grön så den får ström men det kommer ingen värme.
Det är ett Lvi Mec 310 element.
Kan det vara en säkring som gått typ vid åskväder och i så fall är det särkingen som jag har ringat in i mitten bilden och är det svårt att byta, eller behöver vi köpa nytt element?
Tacksam för hjälp.

Kretskort från Lvi Mec 310 element med synliga lödpunkter och komponenter, eventuell säkring i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet elektriskt element med en markerad säkring i mitten som omges av gul markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet uppvärmningselement Lvi Mec 310 inuti, med synliga ledningar, säkringar och komponenter, ingen värme genereras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ska finnas ett överhettningskydd och det återställs manuiellt och kan säga upp sig med åska. Syns inte om det med gult är en strömbrytare eller ÖHS . Ska finns spänning på båda sidor om det. flatstiftanslutet och kan vara av engångstyp, finns som reservdel och måste vara från LVI .
 
Tack för hjälpen, trodde jag ev. skulle klara detta men läser det som att det är över min kapacitet. Jag har ingen kunskap i det området och är det att löda och greja så vet jag ännu mindre. =) Tack ändå då blir det nog till att köpa ett helt nytt element i alla fall, eller kolla vad en eltekniker tar betalt. Tusen tack igen.
 
Det är nog kondensatorn som tappat för mycket kapacitans, den mörkgråa rektangulära prylen. Kan vara värt att byta den på pin kiv. Måste vara av samma typ, oftast typ X, X1 eller X2.

Har man mycket transienter på sitt elnät så förkortas livslängden för dessa kondensatorer. Typiskt ute på landet med dåligt skydd mot åskväder som inte ens behöver vara nära.
 
  • Gilla
MariaBrännö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.