Hej!

Ska renovera mitt kök och har problem med att jag måste plocka bort två element i köket när det nya skall byggas. Har olika lösningar men ingen som jag riktigt vet om det är bra.

Har kommit på en annan lösning som jag tänkte höra vad kunskapen på forumet säger om det :)

Rakt under köket finns en gillestuga med två rejäla element. Överdimensioenrade är bara förnamnet för det 10kvm stora rummet i källaren. Min fundering var att rakt ovanför dessa element i gillestugan öppna upp kanaler som går från gillestugen genom golvet in under köksskåpen och leda värmen ut på golvet under kökssockeln.
Att låta värmen vandra från gillestugan upp till köket helt enkelt.

Är detta en helt galen och dum idé eller kanske det skulle vara en billig och rätt så bra lösning för att få lite mer värme i köket när jag nu måste plocka bort två element.

Har en helt öppen planlösning i övrigt där köket och resterande övervåning sitter ihop utan mellanväggar och det finns två rejäla element i vardagsrummet. Så luftvärmen finns men räcker kanske inte.


Hoppas någon har ork att tänka sig in i minn fundering.
 
Kanske en dum fråga, men har du övervägt golvvärme?
 
pingflood skrev:
Kanske en dum fråga, men har du övervägt golvvärme?

Absolut ingen dum fråga!

Har övervägt golvvärme både vattenburet med shunt från mina bortplockade element. Elgolvärmefolie, elgolv av annan sort, luftvärmepump och IR-paneler i taket. Men har inte riktigt blivit övertygad av något alternativ.

Mitt problem är att jag ska ha samma golv i själva köket, matplatsen i köket och ända bort och i hela vardagsrummet. Men golvvärmen skall vara "behöva" finnas i själva köket då övriga element i vardagsrummet värmer luften. Jag är ute efter en billig och bra lösning som inte kostar skjortan för några få kvadratmeter.
Väljer jag golvvärme så blir det olika höjd på där golvvärmen ligger och där det inte är golvvärme. Golvvärmefolie är ett av de intressantaste alternativen men då skall det ligga en "golvisolering" under folien, typ stegljudsisol. Och sedan är det på det golvet vi valt en redan fastklistrad stegljudsisol under. Det blir då dubbla isoleringen där det är golvvärmefolie och enkel isolering där det inte är golvvärmefolie....och har ingen bra lösningen på det. Vet inte ens om det är möjligt att han dubbla lager stegljudsisol under ett klickgolv?
 
Tornhill 2 skrev:
Skall du ha köksskåp där elementen har stått tidigare?
I så fall kanske ett/två sådana här [länk]

/ Fredrik

Fasen Fredrik!! d^_^b

Det är ju det här som är så fantastiskt med forumvärlden! Hade aldrig hört talas om eller sett den lösningen men den är ju exakt vad jag behöver! Äntligen ett problem mindre med köksrenoveringen.

Tackar tackar!

/Second
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.