5 383 läst · 17 svar
5k läst
17 svar
Elementskydd till dessa radiatorer? Bilder i tråden.
Jag renoverar en lägenhet i ett hus byggt 1942. Jag skulle gärna "bygga bort" dom slitna och gulnade radiatorerna. Samtliga radiatorer har marmorfönsterbänk över sig.
Tips på elemetskydd till dessa?
Radiator 1:
Radiator 2:
Radiator3:
Jag vet inte om det kan bli tajt med skydd till radiator 3...balkongdörren är ju väldigt nära.
Tips på elemetskydd till dessa?
Radiator 1:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiator 2:
Logga in
Skapa konto
Radiator3:
Logga in
Skapa konto
Jag vet inte om det kan bli tajt med skydd till radiator 3...balkongdörren är ju väldigt nära.
Sådana element är väldigt vackra, bygg inte in dem!
Dessutom minskar elementskydd uppvärmningsförmågan med upp till 70%.
Kan du inte måla dem istället? Strippa av befintlig färg så kommer de bli vackra och förhöja rummet istället för att förfula.
Dessutom minskar elementskydd uppvärmningsförmågan med upp till 70%.
Kan du inte måla dem istället? Strippa av befintlig färg så kommer de bli vackra och förhöja rummet istället för att förfula.
Använd nitors "färgbort" eller blanda kaustiksoda med tapetklister och måla på. Är det mycket färg så kan du behöva upprepa behandlingen. Sedan grundar du och målar med täckfärg 2 ggr. Det finns numera elementfärg på sprayflaska som underlättar.
Ja, jag har kikat lite på sprayfärg men aldrig vågat testa. Jag har hört skräckhistorier om att man efter en behandling har färgpartiklar överallt. Det vore ju grymt smidigt att spraya rubbet. Hur gör man bakom elementen? Spray där också?
Jag hade heller inte täckt dem som flera varit inne på. Du ska vara glad att du har den typen av radiatorer och inte nya fula plåtburkar. Om du nu renoverar resten av lägenheten så se till att måla radiatorerna också.
Har någon här inne tips på hur man enklast får det snyggt BAKOM elementet? Jag har övergett sprayvarianten. Ska jag knixa mig in med en liten elementroller och måla eller ska jag ge fan i det? Elementen ska ju självklart målas...men väggen bakom?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 195 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 195 inlägg
Jag spayade elementen med en enkel färgspruta och försökte pricka mellanrummen också så att väggen blev vit.
Blev helt okej.
Alternativet att tappa ur och haka av dem lockade inte så mycket.
Blev helt okej.
Alternativet att tappa ur och haka av dem lockade inte så mycket.
När jag bodde i lägenhet, så tapetserade jag bakom med gott resultat. Man får skära till bitar, stryka lim på och trä bakom. Använd elementborste för att komma i mellan och pressa tapeten.
I mitt eget nuvarande hus, tog jag ner alla element och skickade lämnade in dem för lackering. De blev som nya
I mitt eget nuvarande hus, tog jag ner alla element och skickade lämnade in dem för lackering. De blev som nya