Hej alla!

Funderar på att bygga ett elementskydd till vår lgh. De prefabricerade ser så billiga ut, tänkte försöka mig på att platsbygga. Tänker mig utseende som på bild. Allt känns rätt så ok men undrar hur man får till de rundade sidostoplarna på bästa sätt?
Någon som har tips om hur jag kan göra detta?

Tack på förhand!
Vit platsbyggd elementskydd med rundade sidostolpar i ett ljust rum med trägolv och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns bl.a. böjbar spårad MDF du kan använda. Liten utmaning med sockeln dock.
 
Böjbar mdf är en bra idé. Socklarna är inget problem, kan lösas med hjälp av handöverfräs och mallar eller genom att såga ut dem i valfritt skivmaterial och sedan limma ihop dem, ungefär som man bygger en trappa med runda hörn.

Kul att du spänner bågen lite hårdare och inte bara köper prefab!
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Böjbar mdf är en bra idé. Socklarna är inget problem, kan lösas med hjälp av handöverfräs och mallar eller genom att såga ut dem i valfritt skivmaterial och sedan limma ihop dem, ungefär som man bygger en trappa med runda hörn.

Kul att du spänner bågen lite hårdare och inte bara köper prefab!
//Ronnie
Tack för svaren! Böjbar mdf får testas.
Jag har ju 9 fönster på mig så får väl se vilka jag blir nöjd med :) Återkommer med bilder.
 
  • Gilla
Gud_
  • Laddar…
Ok.verkar mer eller mindre omöjligt att få tag i böjbar mdf. Tips någon?
 
MultiMan
Sånt använde man vanlig masonit till förr. Är ju slät och fin på framsidan, tillräckligt tunn att böjas som man vill. Billig (var iaf, just nu vet jag inte).

Annars kanske tunn plywood funkar?

eller https://wiwood.se/flexibel-plywood
 
Redigerat:
Hej Jag har nog några skivor spårad mdf i verkstaden du kan få köpa.
Jag finns i Växjö men det blir kanske långt att köra.
Mvh
 
Tyvärr klarar inte spårad mdf denna relativt kraftiga böj.

Plywood eller masonit, någon som vet vad är lättast att arbeta med? Andra tips?
 
Själv funderat på detta och efter ihärdigt googlande hittade jag en beskrivning (som jag tyvärr inte hittade igen just nu.) Principen var i iaf att såga till hörnen först på bordssågen och sedan slipa till så att det blev jämnt och runt. Alltså tillverka en kvartsstav modell större och sedan kexa ihop med sidorna. Alltså inte hunnit testa det själv men nu blev man ju lite sugen.
 
Om du vill minska cirkulationen och därmed energieffektiviteten så är det ju snyggt men det är inte bra ur ett energiperspektiv.
 
Elementskydd kan vara snygga men de hindrar mycket av värmen till att komma in i rummet.
En del av värmen kommer bara att värma ytterväggen.

Elementen kommer att behöva vara varmare för att ge samma värme till rummet.

Större risk för kallras från fönsterna kommer längre in i rummet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.