Hej!

Har ett problem. Har ganska nyligen flyttat in i ett hus med fjärrvärme, ett 2 plans hus. Nu är det som så här att på övervåningen så blir det varmt som det ska i alla element, man kan stänga av ett eller sänka termostaten där man vill ha mer eller mindre värme.

Detta går inte på undervåningen, det blir med andra ord ganska kallt här nere. Det spelar ingen roll om termostaterna är helt öppna och det är inte fel på stiften. Saken är den att det inte kommer något varmt vatten överhuvudtaget i rören här nere heller.

MEN nu kommer grejen. I badrummet här nere har vi en handukstork som är kopplad på hela slingan, fungerar som ett element. Öppnar jag termostaten på denna så flödar det vatten i hela slingan och alla element blir helt plötsligt varma. Magi! Men så här ska det väl inte vara? Det hela slutar med att termostaten till handukstorken måste stå ganska högt för att det ska kunna bli 20 grader på undervåningen vilket resulterar i att det är drygt 25-26 grader på toaletten och fjärrvärmeförbrukningen skjuter i höjden, man kan stå och titta på mätaren och se hur kwh tickar i princip. Sänker man termostaten blir alla andra element också kalla, på undervåningen. Något måste vara fel i badrummet!

Snälla hjälp
 
Låter som du har ett en rörs system med 2 kretsar (en krets för över våningen, o en till för nedervåningen)
hand dukstorken är inkopplat på ett sätt som gör att du inte får ha termostat alls på den (den måsta var fult öppet.)
Detta är inte rätt sätt att koppla in handukstorken, nån har gjort fel (viket du kanske kan få åtgärdat på säljarens bekostnad ? Tror du kanske kan få det som dålt fel)
 
Hej!

Tack för ditt svar. Men jag måste väl kunna ha en termostat så jag kan bestämma hur varmt jag vill ha det på badrummet?
I vilket fall som helst så ser termostaten ut så här (den till handukstorken).
 
  • IMAG0375.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, bra! det är inte seiekopplat som jag trodde!
Om du nu har enkrets system, viket jag fortfarande tror. Så måste det där ventilhuset vara gjort för enkrets, annars får man byta.

sen ska man strypa flödet på en insex skruv som finns bakom locket på höger sida.

När du har fullt öppen termostat, så ska du strypa tills alla övriga radiatorer fungerar normalt, då har du strypt lagom (stryp heldre lite för mycke än för lite)
 
Ok! Prövade skruva av hatten men innanför satt en bricka och det droppade lite vatten. Såg ingen insexskruv. Ska man peta bort den där brickan innanför?
 
Brickan är en packning som normalt ligger kvar i locket. (locket är en extra tätning, så nån enstaka droppe är helt normalt)
 
Men hur vet jag när jag skruvat tillräckligt? Det är ju när termostaten är öppen som övriga element fungerar. Det är när den är stängd som de övriga lägger av. Ursäkta frågorna.
 
Nu drog jag åt lite men det slutade med mer eller mindre fritt flöde ut genom skruven. När jag försökte skruva ut den igen rann det bara mer. Får nog ge mig där och tillkalla någon som kan det här. Skruvade tillbaka hatten och den höll tätt i alla fall! :)
 
Kan vara så att den där är gjord för 2 krets, o du har enkrets
 
Hur som helst så borde du kontakta mäklaren eller tidigare ägaren. han vet nog vad som är fel & han är nog desutom skyldig att tågärda det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.