hej!
bor i brf på bottenvåning och har precis renoverat min hall, ringde då hyresvärden och fick vattnet avstängt till radiator i hallen så jag kunde ta bort och renovera!

nu såhär i efterhand är ju allt klart dock är jag orolig att när cirkulationspumpen kör igång igen så kan elementet börja läcka? eller bildas det redan tryck i det med tanke på att jag bor på bottenvåning i ett trevåningshus?

varje trappuppgång hade en egen slinga till elementen som jag förstod det som de då fick stänga av när jag tog bort elementet. satte dit samma element igen och skruvat fast allt ordentligt, satt varken gängtejp eller "linne" eller vad heter emellan utan allt var bara skruvat metall mot metall innan och efter.

Elementet har alltså hängt en månad nu och jag hörde vatten flöda in i elementet när de satte på vattnet igen, finns det någon risk att jag möts av vatten i hallen när jag går upp på morgonen?

vet själv att jag är väldigt stissig men första vvs "jobbet" på egen hand och stör tyvärr nattsömen tom så väldigt tacksam för svar! :)

Tillägg: Vaktmästaren hade problem att få av vattnet och sa något i stil med att "nu har jag ju till och med stängt av cirkulationspumpen", vilket han senare sen kom på var anledningen till att det kom vatten ur rören när elementet skulle hängas tillbaka
 
Redigerat:
Cirkulationspumpen levererar inte ett tryck på det sättet.
Det statiska trycket av tre våningar är långt mer än pumpens.

Har du luftat elementet? Så det du om det ä rfritt öppet till stammen, och om du har fullt tryck.

Om det inte läckt nu så kommer det troligen inte göra det senare, när varmvattnet kommer så kan delar utvidgas lite, men det brukar vara innebära bättre tätning.
 
corre skrev:
Cirkulationspumpen levererar inte ett tryck på det sättet.
Det statiska trycket av tre våningar är långt mer än pumpens.

Har du luftat elementet? Så det du om det ä rfritt öppet till stammen, och om du har fullt tryck.

Om det inte läckt nu så kommer det troligen inte göra det senare, när varmvattnet kommer så kan delar utvidgas lite, men det brukar vara innebära bättre tätning.
Tack för svaret😊 iom att värmen är brfs ansvar så ska jag se om dom kan göra det så kan jag vara säker på att det genomförs korrekt även om det "bara" är luftning, skönt att veta att trycket ändå är högre nu än sen så jag kan va säker på att det är tätt!
 
Det ilar i min kropp när du skriver brf och hyresvärd i samma mening.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Jag är ledsen, satt sömnlös och orolig inatt över elementet och såg inte det😉 hoppas kroppen är ung nog för att genomleva dessa ilningar utan större besvär👌
 
Hehe jo, jag börjar komma över den traumatiska upplevelsen.

//Ex-ordförande

:D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.