Hej forumet,

Är det någon med ett Elementhus som lagt in vattenburen golvvärme? Jag funderar på det och tror inte det ska vara några konstigheter, men ville bara kolla om någon har några bra erfarenheter att dela med sig av?
Eftersom dessa hus har speciella bjälklagskonstruktioner behöver ju golvvärmen läggas på modulerna som utgör bjälklaget, i övrigt är det inget annat jag tänkt på än så länge.

Tacksam för återkoppling!
 
Jag gjorde det i höstas på övervåningen. Golvet var inte helt jämnt, så vi valde att flytspackla "så tunt det gick" (ca 35 mm). Det gick överlag bra, men lite flytspackel rann ner genom bjälklaget till entréplan. Tack och lov blev det inga bestående skador. Jag vill också minnas att jag har läst om att någon mer skulle ha gjort det, men som hyvlade av några kullar på golvelementen, och sen skruvlimmade fräst golvspån. Är det någon särskild fråga du funderar på?
 
B bearmaniac skrev:
Jag gjorde det i höstas på övervåningen. Golvet var inte helt jämnt, så vi valde att flytspackla "så tunt det gick" (ca 35 mm). Det gick överlag bra, men lite flytspackel rann ner genom bjälklaget till entréplan. Tack och lov blev det inga bestående skador. Jag vill också minnas att jag har läst om att någon mer skulle ha gjort det, men som hyvlade av några kullar på golvelementen, och sen skruvlimmade fräst golvspån. Är det någon särskild fråga du funderar på?
Ingen direkt speciell fråga jag tänkte på tidigare. Nu är dock golvvärmen lagd och det har generellt gått bra. Vi flytspacklade inte, däremot har det visat sig efteråt att det skulle ha behövs på vissa ställen.
Jag har lärt mig rätt mycket om Elementhus generellt under vår renovering och när jag nu läser att du skriver att någon annan hyvlat av kullar på elementen låter det direkt idiotiskt. Hela konstruktionen riskerar att skadas och sedan kommer det också på ett tungt lager av flytspackel ovanpå det. Då känns det mycket mer vettigt att flytspackla ovanpå elementen (och baserat på din erfarenhet då vidta åtgärder innan så att flytspacklet inte kan rinna igenom elementen till våningen under).
Vi har gjort entréplanen nu under vår/sommar och när vi framöver ska lägga nytt golv på övervåningen kommer vi flytspackla endast de delar som behövs.
 
Det där med att lära sig om konstruktionen under renoveringarna känns igen. Skönt med Byggahus där det finns fler att bolla med. Säg till om du har fler funderingar nån gång så får vi spåna ihop. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.