Hej

Vi köpte för ett par år sedan ett 1½ plans villa av typen Mockfjärd Elementhus från 1974. Idag började vi riva upp golvet på övervåningen för att göra iordning ett badrum och blev häpna av konstruktionen vi fann :)

Jag undrade om personen som byggde huset gjort någon egen lösning men det verkar ha varit standard.

Det är ett fackverk och jag finner det inte vila på tvärgående bjälkar eller något i den stilen. Golvet som legat på (råspånt vad jag förstått) har varit OTROLIGT stabilt. Så själva lösningen verkar ju funka. Men hur skall vi göra nu.

Är det ok att dra upp golvet och sätta playwood på samma sätt? Eller skall man låta golvet vara kvar och lägga över det? Enligt normen idag skall man väll inte ha råspånt i badrum?

Sedan verkar det som att väggarna på hela övervåningen vilar PÅ detta råspont golv. Så man blir i så fall tvungen att såga loss så mycket det går så när som möjligt väggen. Eller vad är lösningen?

Detta verk av alla lådor som det ändå måste bli, är de förankrade i något alls, vilar de på undervåningens tak eller flyger de helt magiskt? :)

Vi skall ha badkar så konstruktionen måste hålla för detta. Har inte en aning om hur mycket denna intressanta golvlösning klarar belastas.

Bifogar bilder på
* Utrymmet.
* Fackverket vi fann när vi börja ta upp golvet
* Väggen som verkar ligga OVANPÅ golvet

Tips motages varmt för imorgon fortsätter vi :)
Jag funderar lite på om bästa kanske är att avbryta att ta upp golvet och endast återställa det vi redan hunnit ta upp. Sedan lägga det nya ovanpå. Men kanske är safe att dra upp nuvarande golvet? Känns lite som att det i sig är en den av den bärande konstruktionen.

Till saken hör att placeringen av den gamla golvbrunnen i hörnet skall flyttas ca 2 meter åt vänster då ett badkar skall stå där. Är det "safe" att skära i dessa lådor så att röret kan dras där?
 
  • 2012-04-14 18.47.21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-14 18.25.53.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-14 18.47.41.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!

Har ett Element Hus från -72 där jag har planer på att göra om badrummen, blir dock lite förundrad av dina bilder, hur har det gått med renoveringen av badrummet, bärningen och flytten av avloppet? Hittade ni något mer avvikande? Tips mottages tacksamt !!

Har en liten fråga gällande erat tak/skorsten har ni haft något vattenläckage runt denna, jag har nämligen ett och kan inte lokalisera läckan...

MVH // Linus
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Badrummet har avstannat lite i jakt på svar på mina funderingar. Angående skorssten så hade vårt hus ingen skorssten utan vi satte in en i samband med installation av vår täljstenskamin.
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Hej, Har oxå ett Mockfjärd från -70 med denna lättbjälklagskonstruktion, med limmade stående massonit i kanterna på varje liggande golvbräda dessa brädor är i mitt hus 3st 7mm limmade skivor med spår för de stående massoniten ( och motsvarande som tak våningen under ) som är limmade längs hela sin längd så jag skulle inte flytta golvbrunnen i sidled utan ni får nog som vi rätta inredningen efter hålet i golvet eller bygga en konsol mot väggen, då kan man i alla fall enkelt flytta avlopp för handfat/toa dit man vill svårare med golvbrunn, den ska man nog enbart flytta längdsmässigt i samma fack den sitter i för att inte förlora styrka i golvet.

Mvh Leffe.
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Jag hittade en gammal ritning där avloppet faktiskt är draget som jag tänkt mig. Men det visar inget i sidvy så har inte en aning om hur eller var de tänkt gå igenom "lådorna". Funderar om man inte kan skära upp och sedan förstärka igen när man lagt avloppet. Det är väll själva masoniten som är det bärande gissar jag. Tror att de tjockare bitarna mest är för att kunna spika fast golvet i något.
 
  • Gilla
sawallen
  • Laddar…
Hur gick det dp med renoveringen, hur gjorde ni med fackverken?
 
Det finns trådar på forumet där man renoverat golven, jag har själv gjort det, men man måste vara jäkligt försiktig
när man börjar pillra med lådorna.

/Micke
 
L Larez skrev:
Hur gick det dp med renoveringen, hur gjorde ni med fackverken?
Vi borrade hål där avloppsföret från badkar skulle dras utan att "kapa" hela lådan.. Sedan stagade vi upp mellan lådorna lite exta. Lät en firma ta hand om den biten med golvet, dra avlopp och vatten, lägga nya skivor osv som det sedan flytspacklades på osv.
Färdigställde badrum med bakdkar och har haft det ett par år nu och inte haft några bekymmer.
 
Kom på att jag aldrig visade hur det blev. Det gamla takfönstret som är i bilden är dock bytt sedan bilden togs.
 
  • Modernt badrum, vitt skåp, handdukar, badkar, takfönster, kaklade väggar, grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vitt hörnbadkar under snedtak med fönster, kaklade väggar, rengöringsmedel och växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leffe_k och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.