Hej,

Bor i ett mockfjärdshus och i mitt vardagsrum har jag en altandörr ut och golvet vid dörren har golvet blivit mjukt och sviktar.

Tror att väder och vind med åren har gjort så masoniten har mjuknat.

Jag satt en stött pelare i rummet under för att hjälpa golvet just nu.

Men hur ska jag gå till väga för att laga detta?

Kan jag såga upp underifrån och lägga dit nya bjälkar eller måste jag riva uppifrån?

Har försökt googlat och frågat diverse snickare men inte fått något bra svar.
 
Hur har du stämpat underifrån? Bara med en pinne? Eller har du någon tvärgående regel också? Hur beter sig golvet nu när du har stämpat? Hur har det sett ut i källartaket när du har gått uppe på golvet som sviktade?

Det går inte på din beskrivning att utesluta att masoniten har mjuknat (eller för den delen har fått limmet som masoniten är limmad med att släppa - det är inte vattenfast), men det kan lika gärna handla om att de delar av golvet som det har trampats mest på (smala passager, exempelvis vid en dörr) till slut spontar ur. Då är golvelementen fortfarande intakta men får inte stöd av varandra längre, vilket gör att golvet sviktar mer än tidigare. Urspontade golvelement kräver mindre ingrepp än trasiga golvelement för att åtgärda.

Edit: se även denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/golvsaettningar-mockfjaerds-elementhus.404646/
 
  • Gilla
Sigurdh90
  • Laddar…
Hej,

Jag kollade runt på olika trådar och läste på ytterligare vad andra gjort.

Jag beslutade mig att lägga golvspånskivor som jag limmade och skruvade. Sedan la ett laminatgolv på det.

Det har gjort golvet mycket stabilare och jag har kunnat tagit bort pelaren som jag stöttade golvet med tidigare.

Det sviktar knappt alls längre.
 
  • Gilla
bearmaniac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.