Hej!
Vi har hittat ett hus till salu som är ett Elementhus från Mockfjärd byggt 1982. Visning är först nästa vecka så vi har inte sett det i detalj än, men jag undrar om någon har tidigare erfarenheter av dessa hus. Ris/ros? Såg i en tidigare tråd att de gått i konkurs, men det är ungefär det enda jag vet...

/Jenny

 
Jag bor i ett Elementhus från '67. Mina föräldrar bor i ett likadant, också från '67. Det skiljer iaf 15 år på erat, men jag har inte hört något om att dessa Elementhus som är byggd häromkring och samma tidpunkt ('67-'68) konstruktionsfel. Har inte hört att någon drabbats av fuktskador eller liknande, men som sagt konstruktion i sig kanske ändrats på 15 år. Aluminium fasad som har funkat bra.

Det som är konstigt på det här huset är främst kopplingarna för värmeledningarna. Som kan eller kommer att börja läka. Om det nu är samma i erat tilltänkta hus så kan man antingen laga de med att byta ut två oringar i dom, eller hela kopplingen. För mig passar 22mm klämringskoppling rakt av. Kolla taket också, det var lite tokig pappläggning såg jag på min fars hus förra sommaren.

Men i stort så tror jag att Elementhus hade en bra kvalitet på sina hus. Om än kanske lite egna lösningar på konstruktion, vad jag upplever iaf utan att vara en 'byggare'.

Om jag inte är helt fel ute så är det BORO hus som köpte upp Elementhus.



 
Bor sedan ett år i ett 1 1/2 plans Elementhus byggt 1989. Har väl inte hittat några direkta problemområden men lite lustiga lösningar ibland. Det generella intrycket är lite år det billiga hållet (kan dock bero på att byggherren inte har kostat på sig något extra, ex. plastmattor i alla rum).

De brister som vi har hittat vet jag inte om de är beroende på Elementhus eller den entreprenör som byggde upp huset. Har hittat mellanbjälkar som inte varit fastspikade i hammarbanden, spikplåtar utan spik i takstolar....

Saker som kunde vara bättre:
* 9 mm boardskivor i inneväggar utan isolering (bongotrummor), på detta har man satt kakel i köket -> bom bakom nästan alla plattor.
* Lite konstig planering av el och VVS, vissa lampor tänds på konstiga ställen, eluttag som sitter bakom element, element där man har tvingats göra uttag i dörrkarm för att termostaten skall få plats, vattenmätare och infällt proppskåp i ett hörn av tvättstugan som omöjliggör att man sätter in en bänk och skåp, frånluftsventil i köket placerad bakom kyl/frys.
* Board som undertak istället för råspont och takpapp.

Positiva egenskaper
* Bra isolerad, 170+45 i ytterväggar.
* Riktig installationsvägg (250mm tjock) mellan tvättstuiga och kök som tillåter ändringar i VVS och elinstallation
* Annorlunda planlösning, positivt för oss, kanske andra uppfattar den som konstig.
 
Tack så mycket för att ni tog er tid!

 
En sak till. Som är nog så viktig, kolla taket. På dessa hus, kanske inte alla, men i vart fall ett. Så har de lagt lodräta skarvar på takpappen, med bara 1-2cm överlappning. Efter ett antal år glider detta isär och taket kan läka om det vill sig. Så kolla taket noga. Men som sagt mycket kan ha hänt på 15 är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.