Tja gänget!

Tog över huset i somras och har påbörjad en totalrenovering. Allt ifrån dränering, takbyte, stammar, el, fönster, ytskikt m.m.
Huset byggdes 1970 och har inte gjorts något med sedan dess. Det är ett suterränghus med entreplan mot gata och en övervåning med trädgård på baksidan.
Det mesta har rivits ur nu och "först" problemet vi stötte på var såklart en vägg mellan v-rum och kök som vi ska ta bort. Lutar åt att sätta en järnbalk men håller på och kollar hur man kan få balken "dold" mellan våra fantastiska roliga "kasettlådor" uppe på vinden. Vi har stöttat upp taket med stämt såklart.

Min fråga är om någon/några har lyckats dra nya elkablar längs med väggarna? Det är ju kutterspån som isolering och ni vet ju såklart att det bara ramlar ut så fort man gör ett hål... MEN! Det finns ju en liten luftspalt mellan dessa brädor och tror ni att det kan påverka något om man spårar 18mm för kabelrör? Vi ska dra rätt så mycket nytt och tanken var att bara smälla på en gipsskiva efteråt. Tilläggsisolera kommer vi göra men på utsidan när vi går på och byter fasad.

I bifogade filer ser ni orginalritningarna och vår nya ritning där vi öppnat upp väggen mellan v-rum och kök. Skickar även några bilder hur huset såg ut när vi tog över det och finns det intresse och följa projektet så kan jag lägga ut bilder under resans gång.
 
  • Arkitektonisk plan över våningar i ett hus; innehåller vardagsrum, sovrum, garage, tvättstuga och källarplan.
  • Tvåvåningshus med balkong, garage, vit skåpbil, klar himmel och grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus med veranda, grönskande trädgård och klarblå himmel. En person synlig till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tegelhus med träpanel i solnedgång, grönt gräs, skuggor, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Täckt gård, mosaikgolv, skymning, genomskinligt tak, byggnad, inga människor, bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum med klinkergolv, träpanel, mönstrad tapet och en tänd taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med tvättmaskin, torkskåp, kakelväggar, mönstrad tapet och mosaikgolv. Enkel inredning, belysning i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett retrobadrum med blommig tapet, grön kakel, schackrutigt golv, toalett, handfat och spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum med röd matta, inbyggda garderober och en taklampa. Neutralt och redo för inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit källarlokal med synliga rör, pannrum eller förråd, spartansk inredning, en dörr och betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med lutande träpaneltak, brun heltäckningsmatta och vita hyllor längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum, trägolv, vita väggar, fönster, balkongdörr, taklampa saknas, inomhus, dagljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett inre korridorsperspektiv med mönstrad tapet, matta, taklampa, och en öppen dörr till ljusare rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusvy av en tom korridor i en bostad med trägolv, dörrar och tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljus köksinteriör med vit skåpinredning, fönster, gammal spis och kylskåp, grönt golv, ingen i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum med toalett, bidé, handfat och badkar, träpanel på väggarna, fönster ut mot grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis rivet rum med blottade träbjälkar, tapetrester och fönster. Renoveringsprojekt med synlig byggställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
granis70
  • Laddar…
Hur har det gått med el och balk? Jag vet att jag är sen på bollen, men jag hoppas att du har ersatt den borttagna väggen med någonting. Lyckades du dölja balken på ett snyggt sätt? Vi valde när vi skulle avlasta att sätta järnbalkar (som inte bygger i höjd så mycket) utan att försöka dölja dessa.

Och vad gäller elen - när du säger "längs med väggen" så ser jag två möjliga tolkningar - antingen "tvärs över rummet" eller "från tak till golv". I det första fallet förstår jag inte riktigt vad du åsyftar med luftspalten. Om du menar att dra el från tak till golv och åsyftar det mellanrum som finns inuti väggen mellan två godtyckliga väggelement - i det utrymmet finns det säkert möjlighet att dra el. Att fräsa 18 mm innebär i princip att man fräser bort hela plankans tjocklek (det är 20 mm trä på vardera sida väggen - åtminstone i ytterväggarna). Jag skulle i möjligaste mån försöka borra ett hål längst upp på väggen och ett längst ner, och sen försöka pilla ner en flexslang hela vägen där emellan.

Som referens: i vårt hus har vi låtit dra elen synligt i taket i källaren, och på entréplan har vi ändå sänkt taket med 45 mm, och dragit elen i det utrymmet. För all eldragning från tak till golv har vi nyttjat redan befintliga kanaler som funnits sedan huset byggdes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.