Vi har ett Elementhus - Mockfjärd 1962 och problem med sviktande/knarrande golv.
Det är ett sviktande område på ca 4 kvadratmeter framför diskhon, resten av golvet är "vågit". Som Ni vet så är golvet byggt som kasseter utan några bärande balkar, stadgan ges av ett fackverk av stående masonitskivor limmade inuti blocket. Limmet har tydligen lossnat, enl snickaren.

1. Min fråga är om vad man får tag på en konstruktör som kan offerera en konstruktionslösning på golvförstärkning som jag kan lämna till snickarn.

2. Vi har även en bärande vägg som skall rivas och vi behöver konstruktionslösning på en limträbalk.

3. Sedan skall vi byta fönster och tydlingen (?) är karmen en bärande konstruktionsdel, eller...?

Tacksam för goda råd.
 
Hej!
Jag bor i ett mockfjärdshus från -63 och känner igen dina frågeställningar..

1: Ang. golven så har jag inga problem med dem ännu.. (håller tummarna för att det så förblir)
2: Bästa tipset här är att använda det beräkningsprogrammet som finns på "www.byggbeskrivningar.se". Där finns även kontaktuppgifter till limträhandlare.
3: Fönsterbyte går till så att man sätter karm i karm, dvs du låter den gamla karmen vara kvar och monterar det nya fönstret inuti den gamla karmen. (Hakar av fönstren, skruvar bort gångjärnen och sågar bort mittstolpen)

Hoppas svaren hjälper er.
 
sigurd nyberg skrev:
Vi har ett Elementhus - Mockfjärd 1962 och problem med sviktande/knarrande golv.
Det är ett sviktande område på ca 4 kvadratmeter framför diskhon, resten av golvet är "vågit". Som Ni vet så är golvet byggt som kasseter utan några bärande balkar, stadgan ges av ett fackverk av stående masonitskivor limmade inuti blocket. Limmet har tydligen lossnat, enl snickaren.

1. Min fråga är om vad man får tag på en konstruktör som kan offerera en konstruktionslösning på golvförstärkning som jag kan lämna till snickarn.

2. Vi har även en bärande vägg som skall rivas och vi behöver konstruktionslösning på en limträbalk.

3. Sedan skall vi byta fönster och tydlingen (?) är karmen en bärande konstruktionsdel, eller...?

Tacksam för goda råd.
Hej

Vi bor även vi i ett elementhus från mockfjärd och har också hamnat i liknande frågor som ni.

Kan varmt rekommendera att boka tid med christer på Elementhus akuten ( CZ bygg), perfekt att ha på plats några timmar. Där man kan gå igenom alla frågor direkt och det som gäller ditt hus. kostnaden på 3000-4000kr var guld värd!

http://www.czbygg.se/menysidor/Kontakt--Elementhus_644


/MVH Tony
 
Skyan70 skrev:
Hej!
Jag bor i ett mockfjärdshus från -63 och känner igen dina frågeställningar..

3: Fönsterbyte går till så att man sätter karm i karm, dvs du låter den gamla karmen vara kvar och monterar det nya fönstret inuti den gamla karmen. (Hakar av fönstren, skruvar bort gångjärnen och sågar bort mittstolpen)

Hoppas svaren hjälper er.
Gäller inte alla hus, beror på vilket år det byggdes!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.