Hej!
Nyss flyttat in i ett Elementhus från 1967 1 1/2 plan med källare. Läser just nu en grundkurs i Byggteknikens grunder och vi ska studera ett hus och dess konstruktion, valde naturligtvis mitt hus då det verkar ha en minst sagt annorlunda konstruktion. Har hittat massa bra info här på sidan om vägg- och golvkonstruktion men är lite nyfiken på källargrunden så om någon sitter på information om den tar jag tacksamt emot det!
Bifogar ritningar på mitt hus.
 
  • Ritningar av ett 1 1/2-plans Elementhus från 1967 med fasadvyer och sektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Det ser ut som en vanlig konstruktion på källargrund från den tiden.
Gjuten sula.
Väggar troligen antingen i betong eller murade av betonghålsten.
Sedan är golvet i källaren gjutet efter väggarna.
Vad vill du veta mer ?
 
Ja, det är Betonghålsten i källarväggarna. Det står dock inte så mycket om själva grunden i huset, vi ska göra ritningar på grundkonstruktion, väggkonstruktion osv med alla byggmaterial och storlekar, grunden är svårast att beräkna eftersom man inte kan mäta där. Har du erfarenhet av Elementhus?
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Nej inte just av dom, men konstruktionen på grunden är vanlig.
Undergrunden är oftaast dräneringsgrus. fraktion ca 0-8
Sulan ca 600* 300 mm armerad med längsgående armering typ 4* fi12 och eventuellt byglar i fi8
Stående armering i den murade väggen.
Och troligen en armeringsmatta i golvet, men det är inte alltid.
 
Tack för alla svar! :)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Saraff Saraff skrev:
Tack för alla svar! :)
Hur gick det? Det är kanske lite sent nu, men jag har en del ritningar från mitt hus (Elementhus från 1968) om du fortfarande har behov.
 
Tar gärna dina ritningar! Så spännande med dessa hus, så all info är super!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.