Har upptäckt att elementet i garaget bara är varmt allra längst till höger, bara två av kanalerna och de är varma hela vägen ner (=högt flöde). Vattnet går alltså i princip direkt från termostaten till returen! Det syns också på att trots att det är sex grader i garaget kommer det tillbaka vatten som är 23 grader från garaget!

Det är korrekt kopplat utan något extra koppel (enda elementet på denna slinga).
Ventilen/nålen bakom termostaten fungerar fint.

Radiatorn är en Purmo Thermopanel V4 med fabriksmonterad ventilhus MMA TIF.
http://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/tp-v4.htm
http://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/tp-v4.htm#tab-tekniska-data

Garage-element-normaldrift.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ströp flödet till golvvärmen i huset stängde av värmen til övervåningen i huset och drog upp pumpen samt höjde framledningen för att få rejäl cirkulation till garaget och större utslag på kameran. Det hörs att det flödar i elementet, och man ser att det blivit lite varmare längst upp över hela bredden, men fortarande rusar det mesta av vattnet ner direkt till returen!
Garage-element-högflöde1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inte värme från det dolda framledningsröret som går upp till termostaten som "lyser igenom", det är de fakto att nästan allt flöde bara går i de 2 högersta kanalerna!

Saken är den att INGA andra element nånstans i huset visar ens den minsta tendens att göra på det här sättet! Inte ens om man drar ner flödet! Se exempel på ett av de andra elementen:
Element-exempel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes är det jämt och fint och inte minsta tendens att bara rinna precis på sidan, trots lågt flöde.

Tycker inte jag kan se några bucklor el. dyl. Vet att man kan justera radiatorventilen med något speciellt verktyg, skall tydligen påverka "utväxlingen" på pinnen, dvs vilket flöde man får MEN även elementen där inne ger ju perfekt jämn fördelning även med väldigt lågt flöde, så det måste vara något annat!

Vad kan jag göra? Skruva isär skiten och kolla om det sitter fem tuggummi inmosade i elementet? :)
 
Redigerat:
Har inte så bra koll på vattenburen värme, men är du helt säker på att det varma vattnet kommer in på
rätt ingång.
Men det borde finnas någon här som ser vad det är för fel med en gång, fina bilder föresten!
 
En radiator hos mina föräldrar betedde sig precis på detta vis. Varmt endast i kanalerna närmast anslutningen och kallt i övrigt.

Det visade sig till slut bero på att radiatorn var full med luft. Ingen av oss misstänkte det utan luftade till slut eftersom alla andra idéer var uttömda.
 
Ja rätt så säker. Framledningen kommer in överst, går upp i ett rör dolt upp till termostaten, ut i elementet där uppe och rinner neråt.
ThermopanelV4-koppel.PNG

Det enda som skiljer på detta jämfört med de övriga elementen är att detta är det enda som är inkopplat på sidan, alla andra är anslutna i botten (med H-koppling). De andra har annan termostat, men det är ju struntsamma.

Thermopanel-H-stycke.PNG
 
Redigerat:
Luft!!
Hm, jag luftade men tömde bara ut ca 1 dl (ingen luft kom). Kanske måste låta det rinna ut rejält?
 
Finns det luft ska den komma direkt.
 
kulle
Tror oxå på luft,
Har du rätt tryck i systemet?
Stäng av CP när du luftar
 
Har ca 0,9 bar. Om det var luft borde det inte blir varmt hela vägen ut ibtoppen som man ser på bilden, men jag ska göra ett försök ikväll. En del skriver att man ska stänga termostaten och cirkulationspumpen.
 
Prova lufta nu när det ändå är på tal, men det är nog inget problem med det om man ser till bilden. Och lufta kan du göra med pumpen till, ventilerna ska vara öppna.

Skulle tro att du får ta ner elementet och kolla efter någon igensättning, fabriksfel e.dyl i nedre samlingskanalen. Kan inte tolka dina bilder på annat sätt och det syns att fram-retur ligger rätt in och även det hade inte gett detta symptom.
 
Ökade tempen och öpppnade alla ventiler och termostater igår (få ut mer luft?) och luftade hela systemet. Absolut NOLL i samtliga element. Lite i handdukstorken på övervåningen (högsta punkt). Ingen som helst skillnad på elementet i garaget. :/

Nu vet jag också att handdukstorken uppe är kopplad baklänges och att typ alla kopplingar tätade med lin fuktar i olika grad, medan alla pressade kopplingar och klämringskopplingar är snustorra. ;)
 
Tog loss elementet från väggen och upptäckte att det var typ TOTALstopp i det.
Visade sig vara returkopplet som var fullt med vad som ser ut som härdade färgflagor. Misstänker att de råkat lacka elementet utan plugg på fabriken!
Efter 150 bars Kränzle (och ett klädbyte) rakt in i portarna är returen nu relativt öppen, dock inte lika "vrålöppen" som öppningen i andra änden. Tryckfall över ventil verkar oerhört minimal. Har ingen aning om förinställningen, antar "max".
20160206_141742.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tjoho, problemet löst tänkte jag men ICKE. Flödet är nu 2-3 ggr högre, men det är fortfarande mycket varmare i kanten. = Jag skulle tro att det också är klägg bakom ventilinsatsen. Och den får jag inte loss, ska man ha specialverktyg??

Radiatorn fyller tio år om några månader, så skall se om det går att reklamera.
 
C
Jag skulle oroa mig för att få ut den där skiten i systemet. Om inte annat är det väl stor risk att det sätter igen filtret.
 
Kan uppdatera tråden med att jag fick en ny radiator GRATIS trots att de inte hade tio års garanti för tio år sedan när denna produkt installerades. Har inget kvitto heller. Fick dessutom en mycket större modell i utbyte mot att jag betalade frakten på 937,50 kr. Bra service!!!

Gillar Thermopanel V4!
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Härligt att höra att det finns företag som förstår kundvård! :)
 
Ja faktiskt. Förutom att jag redan innan gillar produkten (utseende, installation, det dolda kopplet, bra beräkningsverktyg ,olika tjocklekar och stor variation på mått) så gör ju detta att man gärna rekommenderar den till alla man känner...
Fick en "original" Thermopanel luftningsnyckel också. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.