Nu kom kylan och då ville inte elementet, LVI CEB 505/2 vara med. Det fungerade helt ok då jag slog av det imaj. Så har det stått avstängt hela tiden fram till nu. Sitter på wc inomhus.

Det är anslutet till 400 volt och jag har mätt att det är 400 volt in till elementet.
men elementet verkar helt dött. Ingen lysdiod eller något lyser. Elektronisk termostat. Elementet är minst 10 år gammalt. Oljefyllt.

Försökte ta isär el"klumpen" ( som bilderna visar) på elementet men kan inte få loss eller ta isär den för att förhoppningsvis hitta något enkelt fel. På en bild har jag rödmarkerat var de skruvarna sitter som jag lossat. Men de två skruvarna urtagna går det ändå inte att få isär elklumpen.

Och jag blåmarkerade en stor knapp som inte går att trycka in eller ut. Vad är den bra för?

Såg på någon googlesida att man kunde slå av elementet 20 minuter och sedan skulle allt fungera. Men det gjorde det inte!
Så nu behöver jag hjälp. Finns det någon återställningsknapp eller överhettningsskydd som löst ut eller ?????

Fråga 1. Hur öppna "klumpen"?

Fråga 2. Vad kan det vara för fel?

Tacksam för svar. Kylan är på gång.....


Oljefyllt element LVI med termostat och rödmarkerade skruvar samt blåmarkerad knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oljefyllt element LVI CEB 505/2 med otydlig elektronisk termostat och rödmarkerade skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oljefyllt element med demonteringsförsök, skruvar rödmarkerade, outtryckbar knapp blåmarkerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur man tar sig in kan jag inte svara på.
Men om du väl lyckas ta dig in så finns det hopp.
Dessa element brukar ha en "traditionell" nätdel i form av en X-kondensator, motstånd, likriktare och zenerdiod som alla är kandidater för att ha lagt sig på rygg,t.ex pga åsköverspänningar under sommaren.
Så med lite elektronikkunskaper kan det gå att väcka elementet till liv.
 
Undrar hur jag skall kunna skruva loss "el-klumpen" (inringad med grön färg) . Någon som vet?

Elektrisk termostat vid en radiator inringad med grön färg för att visa vilken del användaren frågar om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Titta efter skruvar eller "flärpar" som kan tryckas in
Du har inte någon manual kvar?
Prova annars att googla
 
Då du inte vet hur så tror jag inte du heller skall skruva loss ”klumpen”
Knacka rejält på den med ett skruvmejselskaft är väl det mest radikala jag skulle göra.
Därefter köpa ett nytt element eller kalla på expertis.
 
Denna modell har jag inte renoverat tidigare men LVIs element är lätta att laga. Termostaten brukar bara sitta med några skruvar för att få loss hela klumpen.
Reservdelar beställer man direkt ifrån LVI
 
Har kommit halvvägs.
Under LVI-märket satt en skruv så nu gick det att lossa nedre delen av "klumpen".
Här syns inget bränt eller fel.
Men hur lossa den övre plastkåpan på klumpen?
 
När du tagit bort kåpan sitter inte där en finsäkring? Kolla så den är hel.
För att få bort hela termostaten ska du skruva bort muttern
 
Närbild av öppet elektriskt plasthölje med kablar, säkring och av/på-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsdetalj av elektrisk anordning med synliga ledningar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av öppet plasthölje med av/påknapp, gradinställningsvred och elektriska anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finsäkring?
Hur öppna plasthöljdet med av/påknappen och gradinställningsvredet m.m.?
 
Har lossat skruven (svartmålad) och skjutit plastspärren ( syns nedtill i vita plasthöljet) men går ändå inte att lossa plasthöljet.
Tacksam för kunniga förslag.
 
Problemet löst.
Lämnade in elementet till elektrikerfirma som bytte termostat och värmeelement.
Slutnotan blev i alla fall bara hälften av att köpa ett nytt likadant element.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.