Har ett hus byggt -75 med vattenelement. Ett av elementen har varit kallt och mitt första försök var att byta termostat. Efter mkt. luftning och motion av stiftet i ventilen har jag värme i halva elementet ungefär.
Trots fullt ös blir det aldrig bättre.
Danfoss orginal termostater sitter på elementen. Det aktuella elementet är lågt och ganska avlångt. Sitter under en fönsterkonstruktion på 3,8 m bredd ihop med ett likadant. Det andra elementet har full värme över hela.
Någon som har ett tips?
 
Du måste byta ventilen de är slut igenbekade etc och fungerar inte. Troligen får du byta resterande ventiler inom kort oxo.
 
Vad innebär byte av ventil? Är det den lilla skruven med stiftet i eller är det inklusive den koppling som rören ansluter till och som termostaten sitter monterad på?
 
Då du skriver "halva" elementet så antar jag att det hela den övre halvan hela elementets längd som är varm och den nedre halvan kall, det är normalt om systemet är rätt injusterat, vill du ha varmare får du nog öppna returventilen mest alternativt kan du ha en strypring i ventilen vid termostaten, den ser du om du tar bort termostaten och det sitter en ring graderad med siffror på "halsen" läge N betyder ingen strypning

/R
 
Nja, det blir kallare ju längre bort från ventilen man känner (avlångt element). Ska dock kolla det du säger med strypning. Är också osäker på var returventilen sitter. Hur ser den ut?
 
Har det alltid varit så? eller har du innan haft full värme på radiatorn?
 
Jasse64 skrev:
Nja, det blir kallare ju längre bort från ventilen man känner (avlångt element). Ska dock kolla det du säger med strypning. Är också osäker på var returventilen sitter. Hur ser den ut?
Jag antar nu förutsättningslöst att du har ett 2 rörs-system där inlopp med ventil sitter uppe på sidan av elementet och utlopp/returen sitter på nere på sidan

Har du en returventil på elementet ser den ut ungefär som bilden nedan
det där locket kan man skruva av och under sitter en spårskruv eller insexskruv
den kan du prova justera/öppna

OBS: skruva bara inte ut den för mycket så den lossnar/släpper helt , då blir det blött :eek:

Men är det som du beskriver att elementets hela övre halva inte blir helt varm ,så kan det vara luft, men troligen att den fjädrande nålventilen inne i ventilhuset bakom "pinnen" som kärvat, då är det nog bara att byta hela ventilen som gäller :(
iofs inte speciellt dyra ~100kr

/R
 
  • returventil rak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När du tagit bort termostaten och trycker in stiftet så skall ventilens fjäder innanför ventilkäglan pressa ut stiftet ett par millimeter igen varje gång du trycker in stiftet. Om inte detta sker så har ventilkäglan fastnat i stängt läge och då får du oftast loss den igenom att skruva bort "klumpen" som stiftet sitter i och sedan kan du "bearbeta" ventilkäglan med en mindre skruvmejsel utifrån och få den att släppa och sedan fungera igen utan byte av hela ventildelen. Fenomenet uppstår i många fall p.g.a att man "sommarstänger" med termostaterna i stället för att stoppa cirkulationen. Jag fick fem radiatorer att fungera nyligen med metoden hos en bekant där alla utom en radiator var kalla.
 
rog_ohl skrev:
Jag antar nu förutsättningslöst att du har ett 2 rörs-system där inlopp med ventil sitter uppe på sidan av elementet och utlopp/returen sitter på nere på sidan

Har du en returventil på elementet ser den ut ungefär som bilden nedan
det där locket kan man skruva av och under sitter en spårskruv eller insexskruv
den kan du prova justera/öppna

OBS: skruva bara inte ut den för mycket så den lossnar/släpper helt , då blir det blött :eek:

Men är det som du beskriver att elementets hela övre halva inte blir helt varm ,så kan det vara luft, men troligen att den fjädrande nålventilen inne i ventilhuset bakom "pinnen" som kärvat, då är det nog bara att byta hela ventilen som gäller :(
iofs inte speciellt dyra ~100kr

/R
Har inte haft tid med elementet då annat pockat på uppmärksamhet. Nu har jag dock bytt termostater på samtliga element på övervåningen och kommer göra det samma i hela huset. Märker en klar förbättring i komforten då vi alltid har haft olidligt varm då det har varit flera människor i vardagsrummet.

När det gäller det krånglande elementet så är det samma läge som förut. Tog lite bilder för att se om det kan få problematiken att klarna.
Ventilen innanför termostaten fungerar som beskrivits, dvs att pinnen obehindrat löper ut och in.
Det är fortfarande kallt i bortre halvan av elementet. Har tagit en bild på det som måste vara min returventil. Om jag skruvar av locket kan man då göra justeringar där?
 
  • DSC00884.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00885.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00886.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
om du byter packbox så löser det sig i 90 % av fallen, ta loss termostaten så ser du ett nyckeltag runt stiftet den sitter på ( 13 ringnyckel ), köp en ny packbox och byt, du behöver inte ens tappa systemet,
dra loss den gamla ha en trasa till hands för det kommer ettpar droppar när du tar bort den, sätt dit den nya, kostar ca 100 spänn
du ska ha en packbox till en danfoss RA ventil ( vad jag kan se av bilderna )

sorry kollade på rinkaby, 57 spänn tog dom , artikel nr 9484 http://www.rinkabyror.se/
 
Redigerat:
Har du verkligen bytt ventilerna och inte bara termostathuvudet? Det hjälper inte att byta packboxen utan du måste byta hela ventilen för att få en bra funktion i många år.
 
rogge_vvs skrev:
Har du verkligen bytt ventilerna och inte bara termostathuvudet? Det hjälper inte att byta packboxen utan du måste byta hela ventilen för att få en bra funktion i många år.
När du säger hela ventilen är det komplett enligt den bild jag har bifogat nedan?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.