S
Jag är så jävla dålig på värmepumpar, men elementen i huset är ljumna trots att vi har ställt ner börvärdet i värmepumpen till 14 grader, är detta normalt? Det är en Luft/vatten-värmepump.
 
Troliga fel, shunten rör sig inte, har den kommit i ett manuellt läge eller bara fastnat? Framledningsgivaren är trasig och ger fel värde. Utomhusgivaren är trasig och ger fel värde. Kontrollera börvärdet för givarna i menyerna om dom stämmer med dom verkliga temperaturerna.
 
S
Utegivaren visar 11 grader, innegivaren visar 23 grader, tappvattnet visar 52 grader och sen var det en symbol som liknar ett element som visade 28 grader (är det framledning?)

Inställd rumstemperatur just nu är 10 grader.

Några förslag på nästa steg?
 
Vad är det för pump/shunt/shuntstyrsystem?

Förslag: Ta en bild på manöverpanaelen och lägg här, så blir det enklare att greppa frågan.

Jag vill även tipsa om Värmepumpsforum. Där hängde jag en del tidigare, innan jag minskade mitt beroende av värmepumpar. :cool:
 
Trevägsventilen har hängt sig ?
 
Kan finnas en inställning för lägsta framledningtemp oavsett rumstemp.
Har en sån på min CTC ecoair luft/vatten.
Ställer man in lägsta framledning tex 25 grader så håller den alltid minst 25, även om man har börvärde på rumstemp väldigt lågt.
Tror funktionen finns för att man kan vilja ha lite värme ifall du har källare eller gillestuga, så det inte blir kallt och rått där nere under sommaren.

I huset vi tog över stod pumpen och körde ut minst 30 grader året runt, oavsett temp inne eller ute. Inte undra på att gubben innan oss hade hög elräkning...
Till saken hör att han var snål så det sved nog i honom när jag senare berättade för honom att vi sänkt förbrukningen rätt bra genom att ändra inställningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.