Jag har vattenburen värme med ganska gamla element. Nästan alla elementen är varma på ovansidan och kalla nedtill. Vad beror detta på.

OBS. Hela ovansidan är varmändra fram till avluftningsventilen. De är avluftade. Nedtill kan de i princip vara iskalla.
 
Om du inte fryser så är det helt i sin ordning. Elementen behöver inte vara varmare än så, men du skulle nog kunna vrida ner shunten lite. Då slipper du släppa ut varmare vatten än nödvändigt och det i sin tur gör att du kan spara lite energi. Beroende på vilket värmekälla du har så kan du spara olika mycket. En värmepump blir vad jag har förstått effektivare ju lägre temp den behöver lämna ifrån sig. Om man har ackumulatortank så är det bra att få så kallt vatten tillbaka till tanken som möjligt.
 
Ok..men kan det verkligen stämma att samtidigt som man bränner sig på ovansidan ska ha ett kallt element nedtill. Menar du att värmen är förbrukad när den kommer ned till botten av elementet?

Varför ska jag skruva ner termostaten? Om den vill vara öppen så mycke för att få rätt värme i rummet måste den väl vara öppen.

Alla andras elemt jag känt på är ganska lika varma över hela ytan. Känns som nått e fel bara..

Jag har ETT nyare element som inte fungerar på det här sättet. Detta innhåller förmodligen inte helle lika mycke vatten.

/Orolig nybliven husägare
 
Så länge du inte fryser när det är kallt ute, så är det egentligen ingen fara. Förr, alltså när dina gamla stora radiatorer installerades, så använde man sig ofta av självcirkulation. Då behövs grova rör och stora temperaturskillnader för att det varma vattnet från pannan ska stiga och det kalla i botten på elementen ska sjunka.

Den nya radiatorn innehåller nog betydligt mindre vatten än de gamla och då har vattnet högre fart genom den och alltså blir den mer jämnvarm.

Jag menade inte att du ska skruva ner radiatortermostaterna. Shunten sitter på eller i närheten av pannan och blandar in kallt returvatten i det varma vattnet från pannan och den blandningen leds sedan ut i radiatorsystemet. Om du vrider ner den en liten aning så kommer tempen på vattnet till radiatorerna att sjunka. De gamla elementen blir svalare på toppen, den nyare radiatorns termostat kommer nog att öppna mer och hela den blir nog också lite varmare.

Har du en cirkulationspump? Är den påslagen? Vilken värmekälla har du, olja, pellets, eller el? Vilken temp håller pannan och framledningen?
 
Du har rätt i att det är grova rör och rymliga element. Min shunt verkar inte kunna ändras manuellt. Om du menar den motorstyrda trevägsventilen som jag tror du menar. Cirkulationspumpen är nog den där röda med tre steg va?

När vi flyttade in i huset för två mpnader sedan var vattnet väldigt varmt..typ 70- 80. Jag har skruvat ner en termostat på panna och skjutit ner ett reglage på manöverpanelen till pannan och jag har fått ner temperaturen lite..mellan 50 - 60 vid kallt. Varmt som igår gick den ner till 20 grader.

Vet inte om jag gör rätt. Det är en gammal gaspanna vi har från tidigt 80 tal.

Det finns något som heter hög termostat och en låg termostat. Detta är pottar som sitter "i" pannan. En av dessa är nog till varmvattnet. Sen finns det den här manöverpanelen med reglage för natttemp ocg dagtemp samt ett reglage för hur isolerat huset är mellan 1-4. förmodliget någon sorts tröghetsinställning.

Cirkpumpen står på trean.
 
Japp, det verkar som om du redan har en automatisk shuntstyrning. Det är ju bra, för då behöver du inte bekymra dig om det. Den är säkert intrimmad av tidigare ägare. "Laga inget som inte behöver lagas"

Om du har en automatisk shuntstyrning så spelar tempen på pannan mindre roll så länge den räcker för att hålla huset varmt. Om du har onödigt varmt så får du en del förluster från pannan, så det är bra om du har så kallt det går.

Tänk dock på att en varmvattenberedare inte får bli kallare än 50 grader, helst ska den vara över 60. Annars ökar risken för legionella.

Nu har jag inte en aning om hur din gaspanna funkar, men jag misstänker att "hög termostat" är för tappvarmvattnet och "låg termostat" är för radiatorvattnet.

Cirkpumpar är ofta röda och har ett trestegsgreglage för hastigheten. Ofta står det Grundfos (ofta röda) eller Wilo (ofta gröna) på dom. :) Jag skriver ofta ofta på fredagar. Du kan prova att dra ner hastigheten på pumpen till ettan eller tvåan. Nu när det är så här varmt så behöver du nog inte full fart på den för att hålla tempen inne.
 
Tackar ödmjukast för dina förklaringar. Nu känns det lugnare :)

Jag ska nog skruva upp varmvattnet lite. Jag tror jag skruvade ner den höga termostaten.
 
Fast "hög" och "låg" kan ju också stå för när brännaren ska slå från, respektive till.

Du kan ju kolla det ganska enkelt genom att spola varmvatten i en kran. Blir det så hett att du inte kan hålla kvar handen under vattenstrålen mer än en halv sekund så är det runt femtio grader eller mer.

Om den höga står på 60 och den låga på 20 och det är så att det är från- och till-termostat, så kommer det att gå lång tid mellan start och stopp. Du kan säkert höra när brännaren startar och stannar.

Det är inte bra för pannan att bli för kall om du eldar gas. Det bildas vatten och koldioxid när den brinner och vattnet kommer att kondensera på insidan av pannan om vattnet i pannan är för kallt. Då rostar pannan, särskilt om det finns lite svavel i gasen. Jag tror att gränsen går vid 55 - 60 grader. under det så finns risk för att rökgaserna kondenserar i pannan.

Det kan alltså vara klokt att sätta båda termostaterna över 55 och den höga lite högre än den låga :)
 
Det finns något som heter hög termostat och en låg termostat. Detta är pottar som sitter "i" pannan. En av dessa är nog till varmvattnet. Sen finns det den här manöverpanelen med reglage för natttemp ocg dagtemp samt ett reglage för hur isolerat huset är mellan 1-4. förmodliget någon sorts tröghetsinställning
Normal funktion för panna med hög- och lågtermostat är att de styr brännaren som då har två steg. Lågtermostaten startar brännarens steg 1, räcker inte effekten startar högtermostaten brännarsteg 2.
Om lågtermostaten ställs in på säg 75 grader skall högtermostaten ställas in på ca 7 grader lägre, då 68 grader (differensen beror på respektive termostats till- och frånslagsintervall).
Du skall nog inte sänka panntermostaterna för mycket, pannor brukar må bättre vid relativt höga temperaturer. Det är troligtvis reglaget "för hur isolerat huset är" 1-4 som du skall ändra på, är förmodligen framledningstempen på shuntat vatten till radiatorer.
Varmvattentemperaturen styrs nog av en blandningsventil i närheten av pannan.
Försök få tag i en instruktion för pannan eller någon som visar dig hur det fungerar. Det finns väldigt många varianter på inkoppling av pannor.
 
Tillägg till senaste inlägg:
Dessutom finns det helt säkert en maxtermostat som brukar vara inställd på någon grad över 90. Den får man inte mickla med.
Själv skulle jag inte våga mig på att testa mig fram alltför mycket på en gaspanna, som sagt: skriftlig driftinstruktion eller information av en sakkunnig är min rekommendation
 
Tack för informationen. Enligt manualen (som jag nu hittat) tolkar jag det som att "Hög driftstermostat" styr vattentempen på varmvatttenberedaren. medan "Låg driftstermostat" styr temperaturen på radiotorvattnet.

Din förklaring låter MYCKET mer logisk om man tänker på namngivningen av dessa två termostater.
 
Jag har läst i en annan tråd här på forumet att fenomenet varmt uppe och kallt nere beror på för hög panntemperatur. Hade samma i köket hemma och det försvann när jag shuntade ner temperaturen något. Verkar som att element termostaten stryper för tidigt...
 
Jo Fredrik_J, så är det, sveno var ju inne på det också...
CasaD: Dra ner på framledningstempen successivt tills ni börjar frysa, dra sedan upp "kurvan" till lämplig nivå, så låg som möjligt. Får väl anstå till nästa vinter, svårt testa nu? Ställ cirkulationspumpen på högsta flöde, ingen vits att minska (om du inte har ljudproblem i ditt system). Vad gäller din panna så får du väl lita på manualen när du nu hittat den. Du kan kanske ta hjälp av förre husägaren om något är oklart eller panntillverkaren eller gasleverantören?
En del gaspannor har en termostat som styr över pannvattnet till en inbyggd varmvattenberedare när tappvarmvattnet blir för kallt. Kanske de båda termostaterna är för tappvarmvattnet och brännaren har elektronisk styrning, fanns det på tidigt 80-tal?
Vad har du för panna, fabrikat, typ, tillverkningsår?
 
Efter lite vidare forskning så verkar det ligga till så här:

Jag har endast en "Hög driftstermostat" ingen låg. Den jag trodde var "Låg drifttermostat är termostaten för varmvattenberedaren .

Det finns en utegivare som sköter tempen på radiatorvattnet. Reglaget " Hur isolerat är ditt hus" sköter sen kurvans nivå...dvs om jag sänker detta reglage sjunker vattentempen i radiatorerna.. (Jag sänker kurvan)

"Hög driftstermostat" skall enligt manualen stå minst 10 grader över det värde man ställer på termostaten för varmvattenberedaren. Inte säker på dess funktion , men det stod nånting om att NÄR varvattenberedaren kallar på värme så är det den "Höga driftstermostaten" som gäller. Fattar inte riktigt den delen än. förklaring.

Verkar som du har rätt. Elektronisk styrning och driftstermostaterna är bara för varmvatten. Men varför TVÅ termostater till varmvattnet.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.