Så är man äntligen här.

Det är dags för att måla. Alla väggar har nyspacklade gipsväggar. Men det har dykt upp en del elementära frågetecken jag säkert kan få svar på här.

1. Bör man prima/grundmåla gipset för att det inte ska suga så mycket färg.

2. Någon sa att det är lättare att avgöra att spacklingen är bra gjord om väggen är målad. Om man grundmålar gipset med en billig färg (byggmax) vilken typ av färg måste det vara för att väggfärgen sedan ska fästa

3. Finns det generella regler för färger som inte går att måla på varandra (vattenbaserad kontra oljebaserad, alkyd osv osv, det är en djungel)

4. Vattenbaserad kontra oljebaserad snickerifärg, för och nackdelar?!

5. Ytor som har varit målade med linoljefärg, måste de målas vidare med oljebaserad färg? (Eftersom jag vill ha ljusa kulörer är jag tveksam till linoljefärg eftersom den gulnar.)

Tacksam för alla svar, jag står med penseln redo!
 
Ska försöka hjälpa dig...

Fråga 1 o.2: Tycker absolut att du ska grundmåla, både för att du inte ska slösa med dyr finishfärg OCH därför att det verkligen är lättare att se var man missat med spacklingen.

3: Måla med en vattenbaserad, helmatt, vit färg.

4: Har upplevt vattenbaserad snickerifärg som lite svårstruken, du kan inte gå tillbaka och släta med moddlaren för då får du garanterat penseldrag, det slipper du med oljefärgen. Å andra sidan luktar den vattenbaserade inget alls och du slipper huvudvärk ;).
Det kanske är skillnad på olika fabrikat av vattenbaserade snickerifärger men ett hyllplan jag målade med det gick det inte att ha tunga saker på..färgen blev termoplastisk och fastnade i botten på grejorna...inte kul!

5: Du kan mycket väl använda vattenbaserade snickerifärger på linoljefärg. Grunda först med en häftgrund och måla sedan med den tilltänkta kulören.

Hoppas det var till någon hjälp :)
 
Oooops! Blandade ihop en fråga i frågan med nummer tre!

Nummer tre tror jag att jag är lite för osäker på...hoppas att någon annan kan hjälpa dig med vilka färgtyper som är övermålningsbara med varandra.
 
jooselti skrev:
Oooops! Blandade ihop en fråga i frågan med nummer tre!

Nummer tre tror jag att jag är lite för osäker på...hoppas att någon annan kan hjälpa dig med vilka färgtyper som är övermålningsbara med varandra.
Tvätta med målartvätt, slipa ytan, grunda med snickerigrundfärg vattenbaserad och färdigstryk med en vattenbaserad lackfärg. Det finns produkter som blir hård yta, står öppna relativt länge och som flyter ut som en oljefärg. Använd rätt pensel så blir det bra. Helsyntet eller en mix av syntet/svinborst. Köp inte en pensel för 19:90, det funkar inte.
 
Hej på er
Tack för svar. Kompletteringsfråga:

- Jag har hört från en erkänd mkt stor måleributik att "all oljefärg gulnar" (då alltså i ljusa kulörer). Är detta sant?!

Vidare finns det någon som vet vilka färger som det är aja baja att måla på varandra, se fråga nummer tre mitt första inlägg i denna tråd!

/Tjipp
 
Ja, all oljefärg gulnar. Märks givetvis mest på ljusa kulörer. Gäller det inomhusmålning så är det att rekommendera att grundmåla först. Om det är snickerier alltså. Då grundar du med en vattenbaserad snickerigrund, oavsett vad det är målat med tidigare och vad du ska använda för färdigstrykningsfärg. Se till att tvätta med målartvätt och slipa ytorna först. Utomhus gäller det generella rådet att oljefärg målas på oljefärg, vattenbaserad akrylat fäster på det mesta. Vattenburen oljefärg som kommit nu på senare år räknas som en oljefärg.
 
Om du skall måla vattenbaserat ovanpå en oljefärg så bör du grunda med häftgrund (eller liknande) som ett mellanlager.

För en massa år sedan höll jag på i över 1 vecka med att skrapa ner en misslyckad takmålning som en tidigare ägare gjort i mitt 2 kvm badrum. Sedan köpte jag färg och fick rådgivning på en Alcro butik. Som tur var så provmålade jag med deras våtrumsgrund på en liten yta. Efter den korrekta torktiden så drog jag ett finger över målningen och färgen satt som små rullar på mitt finger. Den hade överhuvudtaget inte fäst alls.

Adrig mer Alcro, även om det nog mest var en inkompetent färghandlare. Efter det så fick jag hjälp hos Alviks färg, och det blev jättebra, med lite häftgrund.

Efter detta så använder jag alltid häftgrund om jag är lite osäker på vilken färg som sitter under.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.