G
hej funderingen är som sådan ska koppla in ett element 230v har endast 2 kablar i dosan en vit -fas och en svart-nolla se bild vit till L1 och svart till N elementet startar men ger ingen värme ?
 
  • Anvisning för elinstallation av element med illustrationer för 230V och 400V kopplingar, samt färgkoder för kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste koppla in detta element med jord. Om det inte finns skyddsjord i dosan, så får du fixa det.
 
G
Så anledningen till att det inte värmer är skydsjorden ?
 
G
Blir alltså att tråda fram en jord då ? Och elementet borde då ge värme ?
 
Troligen inte.
 
G
Nä kände så jag med är det kanske trasigt ?
 
Vitt och svart i dosan, men ingen jord? Vad har det suttit där innan?

Är det 12V till ringklockan du har hittat? :p

Har du ställt upp termostaten?
 
G
är det som -MH- säjer borde det ju gå att bygla från N till skyddsjorden/PE det är inte rätt men då påstår du att det skulle fungera ??
 
G
Men frågan va ju varför den inte startade värmen om elementet är trasigt eller om det helt enkelt går att koppla in på något annat sät ? Förutom 400v
 
G Garanti skrev:
är det som -MH- säjer borde det ju gå att bygla från N till skyddsjorden/PE det är inte rätt men då påstår du att det skulle fungera ??
Nej jorden har inget med funktionen sett till värme att göra den är ett skydd vid isolationsfel i elementet. Och inga byglingar till N det är helt galet fel så glöm det. Nu vill jag inte börja misstänka att du trollar men det ligger inte så långt bort.

Och det -MH- skriver om att jorden måste finnas är inte heller i alla fall korrekt har du ett rum där övrig installation som vägguttag mm är ojordat är rekommendationen att du fortsätter utan jord till dess du ev bygger om helheten.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
G
Ok tack för svaret det va ochså min tanke allt i rummet är ojordat men som du ser på chemat för 230v då borde det ju värma om det kopplas in vitt fas till L1 och den svarta till nollan
 

Bästa svaret

Ja stämmer utförandet på ditt element med schemat där så är det inget annat som ska till. Har du möjlighet mäta att det finns spänning fram dit till att börja med? Och att det finns trådar kopplade in mot radiatorn på samma positioner och att brytare på den är till, termostaten uppställd över rumstemp och inget överhettningsskydd behöver återställas. Är du med så långt kanske ditt nick är välvalt och där du får fortsätta i så fall,
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
G
Haha ja tack för snabba svar gk100
 
GK100 GK100 skrev:
Och det -MH- skriver om att jorden måste finnas är inte heller i alla fall korrekt
Mitt fel, utgick från att apparatens tillverkare krävde jord. Å andra sidan kopplar jag ju in mina lösa element i ojordat uttag, så... :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.