Hej!

Mitsubishi Ecodan

Ibland blir mina element varma fast det är sommar. Jag har ställt innegivaren på 16c sen ställde jag den på 12c men ändå blev elementen helt plötsligt varma. Vad kan det bero på?

Nu har jag stängt av värmen till elemeten helt i displayen. Har de någon betydelse för värmepumpen på något vis?
 
När den gjort varmvatten så växlar ventilen över till elementsidan och kör någon minut för att kyla ner kompressorn

Kan också vara ventilen som vid tillverkningen av varmvatten läcker igenom till elementsidan
 
  • Gilla
Bob10
  • Laddar…
De växelventilerna brukar det väl bli fel på ibland och måste bytas? En slitdel, alltså. Håller inte i evighet.
 
  • Gilla
Bob10
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
De växelventilerna brukar det väl bli fel på ibland och måste bytas? En slitdel, alltså. Håller inte i evighet.
Åtta år gammal. Men vissa ger ju upp i förtid såklart.
 
Kloge Kloge skrev:
När den gjort varmvatten så växlar ventilen över till elementsidan och kör någon minut för att kyla ner kompressorn

Kan också vara ventilen som vid tillverkningen av varmvatten läcker igenom till elementsidan
Ok tack. Typ som en avfrostning fast bakvänt? 😊Men det skulle kunna vara svaret i och med att det bara är ibland. Men då kanske det är dumt att stänga av elementsidan. Men ska ha det avstängt några dagar för att se om det blir någon skillnad på elförbrukningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.