Hej!

Först och främst måste jag säga att det verkar vara ett väldigt intressant och välbehövligt forum! Nu till mitt problem...

Det är så att jag haft ett väldigt jobbigt problem i flera år men jag har aldrig direkt gjort något åt saken. Det är så att min rum är väldigt kallt, detta beror på att mitt element inte fungerar som det ska. Jag skruvar upp elementet till 6 (max) och värmen går igång och håller sig i ungefär 15min, sedan blir elementet kallt (!)

Ibland provar jag att dra ner värmen när detta inträffar och väntar en stund, men man måste vänta i flera timmar igen för att det ska bli varmt igen.

Nu när det är vinter är detta väldigt jobbigt, jag har t.o.m börjat använda en värmebris för att jag inte ska frysa, men när man låter den stå på i nån timme blir det väldigt dålig luft och man mår inte så bra.

Vad kan det här bero på? Måste jag köpa nytt element?
Eller är det nåt som går att ordna?

Tacksam för svar!
 
Luft i systemet?

Termostat i elementet som gått sönder?

//Markus
 
Ja, möjligt att det kan vara luften som spökar, ska ta en titt på det imorgon!

Om problemet är termostaten, vad kan en ny sådan kosta? och är installationen komplicerad?

Återkommer om problemet kvarstår.
 
Är det vattenburet eller direktverkande el?
 
Det är vattenburet.
 
Jag testade att lufta elementet, men det kom bara ut vatten, då kan jag alltså utesluta att det är luften som är problemet?

Hur vet jag att det finns tillräckligt med vatten i systemet?

Jag kanske ska testa att ta bort termistathuset som du säger, men det finns inga nackdelar med det?
 
Har du luftad det så är det okej. Som du beskrivit felet låter det som ínte termostaten fungerar ok. För att kolla det så ta bort den som nämts innan. Termostat huset bör ha någon stoppskruv som man lossar för att sen dra ut huset. Är man osäker på funktionen så kontrollera fabrikat o modell och ordna monteringsanvisning eller liknande från nätet eller vvs-butik.
 
Zetterberg skrev:
Jag har hört att man inte kan justera värmen om man tar ut termostathuset, stämmer det?

Jag har också funderat på om det inte är enklast att byta element, tittar man på prislappen är ju s.k bärbara element billigast, men är det nåt att ha?

Denna jag tittat ut:

[länk]
Konvektorelement = med fläkt, kanske inte det bästa i ett sovrum.

Om du värmer vattnet med nåt annat än el eller olja så är det dessutom en förlust att byta till ett elelement.
 
Jo, det kan vara dumt, men när man aldrig får värme i elementet är det lätt att lessna och tänka: köper ett nytt istället.

Blir inte räkningen dyr om elementet står på max dygnet runt?(Om jag tar bort termostaten) Det leder förresten till en fråga jag tänkt på, har ni elementet på max hela tiden? under natten osv..

Jo, det är sant att fläkten stör nåt otroligt, ger dessutom ganska torr luft, kanske vore ett dumt köp ändå.



 
Mogge skrev:
Ge aldrig upp hoppet!! ;D
Om du får värme på det utan termostat... då vet du att termostaten är trasig... Köp en ny termostat för ca140 kr och TAAAADAAAA du har ett element som du kan ställa in den temp du vill ha på  ;)
Vad har du för nåt som värmer vattnet, ved, olja, el, berg, jordvärme, fjärrvärrme, pellets??

Jag har fjärrvärme och har dom flesta termostater fullt öppna, ställer in tempen på fjärrvärmeväxlaren. I rum där man sällan vistas har jag dragit ner värmen en aning.
Sen på natten så sänks värmen i hela huset, om det är +20 på dagen så har jag ca 17-18 grader mellan 22 och 06.
Vet dock inte om man tjänar nåt på att sänka under natten?  ???

Jag hoppas verkligen att det är termostaten det är fel på, men är det nån som kan förklara lite kort hur jag får ut den? Är det ganska lika på alla element eller är det olika på olika modeller?

Jag är ganska säker på att det är fjärrvärme jag har.
 
Jag hittar faktiskt inget märke, men jag ska ta en närmare titt efter termostaten.
 
Eller ta en bild med en digitalkamera och skicka in på forumet...
 
har ingen digitalkamera, men ska titta om jag hittar ett likadant på nätet.
 
Ser den ut så här ????
Isofall lossar du skruven som sitter längst
bak på klämman (se bild)
Sen sliter du ut den och då ser du en pigge där
se den andra bilden.Är den ute så får du full
värme.
Ta en tång och greppa runt piggen och tryck
in då stänger du flödet.
Motionera piggen ut och in då kanske den
börja gå lättare men fastnar den så är det
dax att byta ut.
Byte av den är enkel ta en nyckel i rätt storlek
och lossa packboxen .... ha ett finger
i beredskap att trycka i hålet tills du skruvar
i den nya packboxen annars blir det vatten på
golvet ..... lycka till ;)

9482.jpg


9484.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.