M
Har ett element som har pajjat. När jag kopplar loss stickproppen blir jag fundersam om det går att ersätta idag. När jag kollar vad som är framdraget i dosan på väggen är det vit, svart och brun fas samt en gul/grön jordledare. Det är 400v mellan samtliga faser och 230v mellan var och en och jord.

Finns det element som har sådan koppling idag? Jag behöver bara ca 400W effekt, men går det att koppla ett 1-fas element i detta, eller måste jag be elektriker dra fram en noll-ledare från centralen? Noll och jord är väl anslutna i gruppcentralen (i rummet bredvid). Det finns inte någon JFB i detta hus.
 
Nej, du behöver ett 400V element, men sådana är inte ovanliga, eller svåra att få tag på.
 
Det gär alldeles utmärkt att köpa 400 V element, Nästan alla element för fast anslutning körs på 400 V, även dom element som har en liten specialkontakt brukar kallas fasta,

Du behöver inte förändra anslutningen för det är en standardlösning för elväemeanläggningar
 
M
Det hade varit fint om det gått att koppla ett billigt 230v element där... utrymmet kräver ett litet element och http://www.jula.se/elradiator-400w-411124 hade varit perfekt storlek. Det minsta 400v element som jag sett är runt 60x50cm
 
Fast då blir det tyvärr inte billigt, för du behöver anlita en elektriker som drar fram en nolla.
 
ADAX 400V E8550011 är 370 mm högt och 490 mm brett, E8555543 av samma fabrikat är 280 högt och 325 brett bägge är 400W. Det finns flera i den storleksklassen så det bör inte vara nått större problem.
 
Bo.Siltberg skrev:
Fast då blir det tyvärr inte billigt, för du behöver anlita en elektriker som drar fram en nolla.
Det är väl inte helt lyckat och blanda 230 V och 400 V element när dom antagliglen ligger flera element på samma 3 fasgrupp. Det är lätt att "någon " kopplar in fel efter någon tapetsering och får ett "racerelement"
 
M
Tobbe_3 skrev:
Det är väl inte helt lyckat och blanda 230 V och 400 V element när dom antagliglen ligger flera element på samma 3 fasgrupp. Det är lätt att "någon " kopplar in fel efter någon tapetsering och får ett "racerelement"
Du menar om någon kopplar in ett 230V element mellan två faser? Ja, det vore ju inte så bra - men också inte så troligt? Det är bara ett element i rummet.

http://www.clasohlson.com/se/Elelement-ADAX-VPS10/Pr361194000 som rekommenderat av elmont verkar bästa alternativet just nu. Classe verkar också billigast - även om jag tycker att ADAX för 1000kr är bra mycket dyrare än Julas för 200kr (för samma IP-klass, dessutom). verkar inte finnas billigare än så någon stans för ett 400v element.
 
Redigerat av moderator:
Kan väl tillägga att tex ADAX är ett element i toppklassen, dom ligger betydlig över lågprissortimentet i kvalitet.
 
M
Ja, det får bli ett sånt.

ps, har inte det en gång i tiden varit så att det inte fanns en separat nolla, så man körde fas-jord?
 
NEJ, men det har funnits (och finns) div livsfarliga "fulkopplingar" som kan fungera bra så länge lyckan står bi men blir rent livsfarliga om lyckan skulle vända.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Micke64 skrev:
Ja, det får bli ett sånt.

ps, har inte det en gång i tiden varit så att det inte fanns en separat nolla, så man körde fas-jord?
Nej, förr så fanns det inte jord. I äldre installationer brukade man bara dra fram jord till spisen och kylskåpet.

Fulkopplingar med sammankopplad nolla och jord är livsfarliga.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Och numera finns det dubbelisolerade element som inte behöver någon skyddsjord.
Så det kan bli.

Protte
 
M
Ja, ADAX-elementet är ett sådant ser jag nu när jag kom hem med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.