Vår dotter bor i ett rum på kanske 8 kvm med snedtak. Uppvärmningssystemet är luft/luft kompletterat med elvärme, men eftersom dotterns rum ligger på övre plan så når inte luftvärmepumpen dit kalla dagar.
Rummet är format så här (orkar inte måla):

------------XXXX
------------XXXX
------------XXXX
XXDDDXXXXX
XXXXXXXXXX
XXXXXXXXXX
XXXXXXXXXX
EXXXXXXXXX
EXXXXXXXXX
XXBBBBXXXX

D = Dörr
E = Nuvarande pluttigt element
B = Balkongdörr
-- = Ingår inte i rummet utan finns bara med för att inte forumet ska dra bort mellanslagen.

Eftersom det inte finns något fönster utan bara en balkongdörr så går det inte att sätta något
element där. Sängen står längst bort från balkongdörren. Nuvarande element är pyttelitet och
värmer ingenting alls. Orsakar nog mest kallras.

Har ni några tips på hur jag kan värma rummet eller en alternativ placering av elementet?
(Hoppas att skissen ovan är begriplig)
 
Funkar en sån i ett permanent sovrum eller får det elräkningen att skena och luften att bli knastertorr?
 
Det riktiga är att byta till en el-radiator som är rätt dimensionerad för rummet. Kanske 700 W?
 
B Bjornbaret skrev:
Funkar en sån i ett permanent sovrum eller får det elräkningen att skena och luften att bli knastertorr?
Val av elementtyp eller fläkt påverkar inte luftfuktigheten.
Elräkningen skenar inte heller.

Hur kraftigt är elementet som sitter där idag?
 
Elementet som finns där idag är pluttigt, men på 750w, vilket förvånar mig. Det värmer den lilla hörnan som den finns i, men räcker inte bort till sängen.
 
Oj 750 W till 8 kvm borde ge bra värme även i ett dåligt isolerat hus, i synnerhet för det inte är så kallt ännu. Kanske det är delvis trasigt och bara blir varmt på en del av ytan?
 
J Josth skrev:
Oj 750 W till 8 kvm borde ge bra värme även i ett dåligt isolerat hus, i synnerhet för det inte är så kallt ännu. Kanske det är delvis trasigt och bara blir varmt på en del av ytan?
Jag tror inte det. Elementet är väldigt litet. Kanske 60cm på bredden. Kan det ha med saken att göra?
 
Är det på 750 W så ska det ge det också även om det inte är särskilt stort. Men man bör inte ha möbler framför som hindrar värmestrålning eller tilltäppt upptill så konvektionen hindras.
 
B Bjornbaret skrev:
Elementet som finns där idag är pluttigt, men på 750w,.
750 W borde som sagt räcka och storleken påverkar inte effekten. Dock kan man ju inte utesluta att elementet är trasigt och inte levererar sina 750 Watt. Har du möjlighet att mäta strömförbrukningen så kan du ju utesluta eller bekräfta eventuellt fel på elementet.

Nu tror jag i och för sig att det är sällsynt att element går sönder på det sättet men man vet ju aldrig. Ditt element borde dra strax över tre Ampere.
 
Vad är ytter- och innerväggar? Blir elementet varmt som det ska? Det råkar inte ha hamnat ett 400V-element där det får 230V?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.