Jag ska nu snart köpa ett element till mitt uterum. Det är isolerat i väggar och golv. Fönstren är elitfönster mf duo. Och taket är 32mm isolerplasttak. Taket är alltså tänkt för vinterträdgård. Det elemet jag funderar på är från Gnosjö och heter Elektronisk Design, den har elektronisk termostat, konvektor och nattsänkning. Den är 1250watt o 230volt. Är detta ett bra element för detta ändamålet?
Tanken är att vi vill ha en temp på minst 17 grader i rummet även om vi har stängt dörren.
Nån aom har nån bra idé
 
Hur stort är uterummet?
 
Jag gjorde ett isolerat uterum förra året, storlek ca 15m2. Jag köpte Gnosjö element från Jula, 3st på totalt 1500-1800W har jag för mig det var. Resultat blev jättebra! Inga problem att hålla inomhus temoeratur även över den kalla vintern som var.

Men givetvis beror det ju på hur bra ni isolerat väggar/golv/tak.
 
Rummet är ca20 kvm så då kanske gnosjö element på 1250watt räcker. Jag tänker mig ett element.
 
Man räknar med 70-75W per m2 vilket ger ca 1400W för ditt uterum, men å andra sidan vill du inte hålla det fullvarmt över vintern (?)

Har du fönster i uterummet bör du kanske tänka på kallraset från dem? Jag gjorde själv det och köpte mindre element som jag hade under varje fönster. Tror även det blir en bättre fördelning av värmen med flera element jämfört med ett större.
 
Jag har 8 fönster plus dubbeldörr ut till trädäck. Ska man då ha 2 st element på vardera 600watt då istället för att slippa kallras? Jag skulle vilja ligga på som minst 17 grader i rummet.
 
Eller kan man ha ett stort på 1250watt och ställa längs väggen där det inte finns några fönster? Eller vad är det bästa för rummet
 
Sådär nu är element inköpta. Det blev 2st på 600watt. Gnosjö oljefyllda med elektronisk termostat o konvektor. Affärsägaren hade själv ett liknande uterum men lite större på ca 30 kvm och hade 3st på 600watt som räckte mer än väl. Och vi har ju ca 20kvm så detta ska nog råcka. Annars är det ju bara att komplettera med ett element till. Än så lönge står de på benen kan hända att de åker upp på väggen vid ett senare tillfälle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.