S
Krilleman
Antagligen att den inte shuntar ner temperaturen. Trägolv brukar inte gilla 55-60º framlednings-temp...
 
S
Fast det står ju inget om att man inte får lägga ett trägolv ovanpå ingjutningen.
 
Krilleman
Nej, men betongen dämpar värmen.

Det är vad jag tror... Men jag hittar ingen annan info om det heller.
 
Har du ett låg temp (30-40 grader) system idag är det väl inga problem. Men har du ett högtemperatur system där du kan få 50-70 grader fram så är det inte att rekommendera.
 
S
I monteringsinstruktionerna till ett av LK's kit med minikretsventilen står att man ska lägga dubbelslinga och att det är därför den ska gjutas in. De menar nog att det inte går att lägga dubbelslinga i förspårade spånskivor, men för mig som själv fräser spår i befintligt trägolv är det ju inga som helst problem i så fall.

Eftersom minikretsventilen begränsar flödet, så begränsas även framledningstemperaturen där vattnet går in i golvet, det är ju inte så att man har koll på vad den är, men begränsad blir den ju. I mitt fall antagligen ganska hyfsat eftersom denna anslutning har en egen framledning på kanske 7-8 meter. Flödet i den framledningen kommer alltså vara lika begränsad som flödet i golvet.

I det andra golvvärmesystemet jag har installerat, ett Roth om jag minns rätt, med pump och hela kitet. Så har jag noterat att framledningstempen kan ligga på i alla fall över 40 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.