Är i färd med att renovera mitt badrum där jag bl a rivit ut och kastat det gamla elementet som aldrig blev mer än halvljummet.Huset är från 1969. I huset är det ettrörsystem, men i badrummet badrummet är jag nu lite förvirrad angående detta. Jag har pluggat rören till elementet och det är fyra element på denna värmeslinga. De andra elementen är varma, vilka borde bli kalla om det vore ett klassiskt ettrörsystem.

Min teori är nu att det är någon "ventil eller shunt" som släpper förbi vattnet i ettrörsystemet men ända kan fördela vatten via "ventilen" upp till elementet i badrummet. Finns det någon sådan "ventil" som kan göra detta?
 
Det är inte så att elementet i badrummet ligger på en egen självcirkulerande slinga? Jag hade så i förra huset, en egen slinga i pannan utan cirkulationspump dit elementet i badrummet och hallen var kopplat. Fungerade aldrig speciellt bra, blev nog för dålig cirkulation skulle jag tro.
Annars tror jag anledningen var att kunna få värme i badrummet och hallen även om man shuntat ner resten under sommaren.
 
Ja, man kan kanske beskriva det som en självcirkulerande slinga. Har nu öppnat taket på undersidan och det är 1-rörsystem med som det ser ut som 2 T-kopplingar monterade efter varandra. I den första T-kopplingen är väl tanken att vattnet ska upp i radiatorn och i den efterföljande T-koppningen ska väl vattnet gå ner i 1-rörsystemet igen. Kan det vara så att det ska vara en självcirkulerande slinga eller fördelar den första T-kopplingen upp en del av vattnet i radiatorn och släpper förbi resten av vattnet i 1-rörsystemet?
 
Vilken typ av radiator koppel ska jag använda till ovanstående system? 1 rörs eller 2 rörs? Spelar det någon vilket man väljer? Är det lättare att få flöde i det ena eller det andra?
 
Jag tänker mig att cirkulationen inte är den bästa i slingan mellan de båda T-kopplingarna. Undrar därför om det är mer fördelaktigt att använda sig av 1 rörs eller 2 rörskoppel till elementet?
 
Nu ska ju redan "1-rörskopplet" finnas i form av t-rör och bypass som sitter i golvet original, något kan ju satt igen där genom åren och därför gett sämre cirkulation upp till detta elementet. Att det funkar efter du proppat är inget konstigt så ska det vara i ett 1-rörssytem och det är vad du har där, ingen självcirkulation i den typen du beskriver.

För nyinkopplingen kan du välja vilket koppel du vill eftersom kopplingen i golvet ger 1-rörsfunktionen, mest logiskt är kanske trots allt ett koppel för tvårör eftersom det annars blir tårta på tårta och cirk i det elementet redan var dålig och skulle bli ännu sämre med enrörskoppel.

Kanske kan du passa på att kolla efter igensättningar om du tappar ur systemet vid jobbet. Ev kan du ta bort delen i golvet och gå upp med slingan genom ett nytt enrörskoppel, beror på hur säker du känner dig på den typen av jobb.
 
Redigerat:
Ja, nu förstår jag. Det man kan säga om de 2 t-kopplingarna på röret i golvet är att de är ett 1-rörskoppel.

Ok, det blir alltså sämre cirkulation med ett 1-rörskoppel, då får det bli 2-rörskoppel. Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.