Hejsan! Jag undrar ifall det är någon som har erfarenhet av dessa vred på element? Vad händer om jag skruvar loss den? Sitter där en liknande pinne som på modernare termostater? Eller kommer det börja rinna ut vatten?

Sen undrar jag även en annan sak, vi har ett gammalt element i källaren som förra ägaren sa slutade fungera när den gamla oljepannan byttes ut, vi hade en VVS:are här och han kallade det för ”stormelement” tror vi?! Verkar som det var kopplat direkt till pannan? Någon som känner till!

Tack på förhand!
 
  • Gammalt radiatorkranvred märkt med 'TA' på en rostfärgad röranslutning mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inget om ventilen i fråga men känner däremot igen inkopplingen av elementet. Man gör väl så för att vara säker på att få något flöde om händelsevis alla termostater är stängda.
 
Ja den är ju till för att strypa och lätta på trycket men den reglerar ju inte själv, mer intresserad om man kan skruva loss och kika medans det är tryck eller om man får tömma systemet först :)
 
S
Det är en gammal RVO-ventil från TA. Du kan lossa ratten med skruven på toppen utan att det händer något.
Under sitter en vridande spindel som justerar ventilöppningen. Inget stift som i termostatventiler.
Vill man sätta på en termostat, byter man insatsen i ventilen.

Man kopplade ofta förr källarradiatorer på självcirkulation för att hålla lite värme även när värmen i övriga huset var avstängd.
 
Okej, tack för svar! Inte ens rörmokaren vi hade över hade koll på dom. Det ligger golvvärme i tegelgolvet i källaren, och jag misstänker att dom helt enkelt tar omvägar fram till detta element, det har separata till och från vred vid pannan, men just det elementet vill inte bli varmt. Har man riktigt jäkla tur så läcker det kanske ut mitt under huset

Då var det säkert ett sånt element, det sitter i ett gammalt torkrum så det känns ju ganska lämpligt om det alltid skulle cirkulera lite :)
 
Staffans2000
S Stegatorparn skrev:
Man kopplade ofta förr källarradiatorer på självcirkulation för att hålla lite värme även när värmen i övriga huset var avstängd.
För att få självcirkulationen att fungera överhuvud taget shuntades inte vattnet till källarelementen. På samma gång brukade man koppla på badrumselementet på samma slinga.
 
  • Gilla
JonssonF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.