Vi har flyttat in i en lägenhet där 2 element i vardagsrummet har ett rätt irriterande "susande" ljud med lite mer högfrekvent läte.

Elementen låter även om de är fullt öppna eller stängda. Och om de är stängda blir dom helt kalla och öppna hela varma. Över hela elementet blir de varmt eller kallt.

Ändå låter de och jag förstår inte varför.
Det är ifrån själva elementet ljudet kommer och inte rören vad jag kan höra.

I sovrummet är där 1 element som inte har detta ljudet alls även om de är av eller på.

Vi har kontaktat fastighetsskötaren men de kollar inte på saker som ej är akuta i dessa tider så vi får försöka kolla de själva.

I vardagsrummet kommer det 2 ledningar som sen går till båda elementen. Och båda två låter.
I sovrummet är det samma kommer ifrån taket och går till ena elementet.

Vi bor på 3/4 våning.

Har läst lite och tänkte köpa en elementnyckel för lufta, men om elementen är helt av och kalla vad är det då för mening att lufta dom?

Samt termostaten verkar ju fungera då de blir kalla och varm.

Någon som vet om det är värt att prova det eller om det helt enkelt bara väsnas för det är äldre grejer?
Dock konstigt att de i sovrummet inte låter något.

PVL0Iwq.png
aoXjiph.png
sI9TvXw.png
 
Redigerat:
Har pillat lite.
Köpte en elementnyckel men den passade kasst eller så är elementens kontakter slitna. Lyckades öppna dom på de som låter mest, men inget direkt "pys" utan kom vatten.

Däremot har jag nu provat, kör man elementet på max, verkligen drar det till max (9) så låter det betydligt mindre.
Minskar man sen bara lite ifrån de läget så låter det mycket mer, spelar ingen roll om det är typ 8.5 eller 1.

Tyvärr blir det för jävla mega varmt på max så ingen bra lösning :D
 
Det kan vara för högt flöde i systemet. Den syns i bilderna att stammen är rätt nära så det är möjligt att vattnet strömma snabbt förbi och då uppstår oljudet.
 
O
Du kan inte göra nått åt det om det susar från stammen.
Huset är dåligt injusterat så pumparna går på för höga tryck
 
O
Du får påtala för din Brf att differenstrycket är för högt i er sovrumsstam
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Har påpekat det och de sa att det inte är något dom kan göra förutom "lufta elementen" :D
Får nog stå ut med det, men som sagt så låter det inte direkt mycket när de är på absolut max värme.
Så nu har jag dom på max och fönstret öppet istället i vardagsrummet.

Elementet i sovrummet låter inget alls, helt tyst fast det är på 3/9 så.
 
O
Det du kan prova är att strypa returvemtilen på din egen radiator.
Men stamljudet blir du inte av med...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.