Har problem med ett element i mitt nyköpta hus. Huset har ett ettrörsystem, med luft/vatten-värmepump. Elementet i det ena sovrummet går inte att stänga av helt, det blir inte helt kallt. Först tog jag termostaten på ett annat element och provade med, men det blev inte bättre. Det lilla "piken" i ventilen går lätt fram och tillbaka. Har provat att stoppa tioöringar i termostatvredet för att vara säker på att den verkligen når fram och kan hålla in piken, men det blir ändå inte bättre. Vad kan det vara för fel, och vad kan jag prova mer att själv göra?
 
Bilder på ventilen
 
  • DSC01897.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01898.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att något inne i ventilen har pajat. Tappa ner systemet när det blir varmare ute och demontera hela ventilen.
Har du förresten testat att stänga av cirkulationspumpen. Då bör elementet kallna.
 
Du har en utbytesinsats från MMA. Kolla så att den är rätt kalibrerad. När du trycker stiftet i botten, så ska det lilla spåret på stiftet hamna precis i kant med ventilhuset. Om inte, så justera genom att skruva stiftet inåt eller utåt beroende på vilket håll som krävs för att få rätt inställning.

Hjälper inte detta, så är det antingen nåt skräp i ventilen, eller så är termostatdelen trasig.
 
Tack för tipset. Har provat att föra in stiftet och det stannar precis i kant med ventilhuset. Antar det blir till att ringa nån värmefirma då. Tyvärr sitter alla termostater under elementen så man måste tappa ur mycket ur systemet. Hade inte gjort så mycket med värme på elementet om det inte varit för att jag vill ha värme på i källaren under sommaren, och detta varma element sitter i mitt sovrum på plan 1, inte kul med sommarvärme där.
 
  • Gilla
AxH
  • Laddar…
Har samma problem fast på kökselementet.

Var insatsen felkalibrerad, eller hur löste du problemet?

MVH Micke
 
Tyvärr har jag inte kommit längre, utan felet kvarstår. Dragit mig lite för att leta rörfirma under semestertid, samt att jag måste skruva isär säng mm för att göra plats. Elementet är varmt fortfarande:( Berätta gärna hur du löser ditt problem.
 
Pratade men min röris om detta. Han föreslog 2 åtgärder:
1 Prova byt termostat ifall det är det är den som inte orkar trycka in stiftet hela vägen
2 Ut med MMA insatsen och kontrollera om plasthylsan är skadad. Plasthylsan kan ha skadats av antingen oförsiktig rörmokare när han stoppade in den, eller av en svetsloppa/skräp på insidan av röret. Är hylsan skadad så tätar inte käglan ordentligt.

Alternativ 2 kräver att vattnet tappas ur.

Men jag får nog vänta till hösten med detta. Har inte kommit underfund med hur jag skall få bergvärmepumpen att gå när det är 20 grader ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.