Ska renovera och bygga om köket.

Har vattenburen värme i huset och ett element på 2 meter, fråga mig inte vilken effekt, men det är 2 meter långt.
Tyvärr så hamnar detta element bakom köksskåp och jag funderar på hur jag ska lösa detta?

Ska jag ta bort det och ersätta med golvvärme?
Har sett att det finns kassetter att lägga under skåpsstommarna, är dessa att lita på? Någon med erfarenhet av dessa?

Till saken hör att jag ska lägga ett furugolv och har hört att golvvärme inte alltid är att rekommendera vid detta material. Golvet kommer att skruvas på regel 60 CC, vilket kanske i sig är ett problem om jag väljer golvvärme.

Oerhört tacksam för återkoppling.

MVH
Kjell
 
BirgitS
Har du möjlighet att sätta köksskåpen så att de kommer ut en bit från väggen så att du får 5-10 cm luft mellan elementet och skåpen?
 
Beroende på vilken värmekälla du har och typ av radiator så skulle jag säga att du har mellan 1000-2500w i den radiatorn.

Om du lägger ett riktigt trägolv på golvvärme så får du räkna med att få lägga om det om ett år när det har torkat isär..
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du möjlighet att sätta köksskåpen så att de kommer ut en bit från väggen så att du får 5-10 cm luft mellan elementet och skåpen?
Ja du, tanken är att skåpen ska stå 10 cm från väggen då jag vill ha en ngt djupare skiva. Men jag antar att det måste bara en luftspalt enligt din tanke? Vilket då gör att skivan inte kan vara dikt väggen?

Kjell
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Beroende på vilken värmekälla du har och typ av radiator så skulle jag säga att du har mellan 1000-2500w i den radiatorn.

Om du lägger ett riktigt trägolv på golvvärme så får du räkna med att få lägga om det om ett år när det har torkat isär..
Vilket naturligtvis inte är ett alternativ :)
 
BirgitS
K kjellon skrev:
Ja du, tanken är att skåpen ska stå 10 cm från väggen då jag vill ha en ngt djupare skiva. Men jag antar att det måste bara en luftspalt enligt din tanke? Vilket då gör att skivan inte kan vara dikt väggen?

Kjell
Ja det behövs en luftspalt förstås. Är det fönster ovanför elementet och på vilken höjd sitter de i så fall och går de inåt eller utåt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja det behövs en luftspalt förstås. Är det fönster ovanför elementet och på vilken höjd sitter de i så fall och går de inåt eller utåt?
Ja, det sitter ett fönster ovan elementet, det är dock inte öppningsbart..

K
 
BirgitS
Vilken höjd sitter fönstret på i förhållande till bänkens höjd?
 
  • Gilla
Duckface21
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vilken höjd sitter fönstret på i förhållande till bänkens höjd?
Ca 20 cm ovan skivan ligger underkanten på fönstret.
 
BirgitS
Oj, det var ett högt satt fönster.

Man kan göra ett uttag i bänken ovanför elementet och så sätter man en kant längst bak på skivan så att sker inte åker ned.
Man kan också låta bli att sätta ett skåp framför en del av elementet, och då får man en möjlighet att sitta och skära grönsaker etc. också.
 
  • Gilla
kjellon
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Oj, det var ett högt satt fönster.

Man kan göra ett uttag i bänken ovanför elementet och så sätter man en kant längst bak på skivan så att sker inte åker ned.
Man kan också låta bli att sätta ett skåp framför en del av elementet, och då får man en möjlighet att sitta och skära grönsaker etc. också.
Ja det sitter lite högre, saken är att fönstret är lite lägre än ett standardfönster och så är det i gengäld 240 centimeter brett :) Det agerar mer som ett fönster ut mot skogen på baksidan, ville på så vis "få in" naturen i köket.
Hmm.. Eventuellt får jag väl skapa ett urtag bak i skivan som jag täcker med ett galler eller liknande..
 

Bästa svaret

Jag hade flyttat ut stommar och bänkskiva och byggt en liten hylla/upphöjning i bakkant.
 
BirgitS
K kjellon skrev:
Eventuellt får jag väl skapa ett urtag bak i skivan som jag täcker med ett galler eller liknande
Se till att sval luft kan komma fram till elementet nära golvet också så att det verkligen kan gå en luftström framför elementet.
 
Gjorde en quickfix i köket för tre-fyra år sedan med en sockelradiator liknande http://www.sanova.se/produkt/kok/kickspace
Anledningen är att köket ska blåsas ut och göras om från grunden med golvvärme vid tillfälle. Tillfället har ännu inte uppstått:confused:.
Vår erfarenhet är att fläktljudet kan uppfattas som störande nattetid när värmebehov uppstår och fläkten startar. Vi har vårt sovrum i anslutning till köket och sover med öppen dörr. Upptäckte även att man får strypa in den noggrant för den levererar kopiösa mängder värme annars vilket ledde till att övriga radiatorer på den slingan inte fick tillräcklig påeldningstemperatur. I övrigt har den fungerat bra och jämfört med priset på att lägga golvvärme är den jämförelsevis gratis:rofl:.
 
  • Gilla
kjellon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.