Hej!

skulle slipa lite lätt på ett element rör och upptäckte att ett av rören går att vicka i sidled fram och tillbaka, borde vara någon skarv en halvmeter in under golvet rummet bredvid som gör det. vad tycker ni jag ska göra`? något ni har varit med om? ska jag för säkerhets skull riva golvet på andra sidan och kika? eller hur kan en sådan koppling va? man tänker ju på det allvarligaste att det sipprar sakta ut vatten under golvet. det tråkiga är ju att jag självklart har renoverat det där rummet bredvid:rolleyes:

tacksam för svar //Tomas

dsc-5145.JPG
 
kulle
det är inte alls säkert att rören är helt fixerade , så jag tror inte det är nån fara.
 
Han menar att röret är löst i gängan = risk för läckage.

Jag hade aldrig kunnat sova utan att kolla.
 
Ja jag håller med. Kanske får lov att ta upp golvet bredvid:-/ med min tur så känns det som Linet eller vad det nu är är gammalt och torrt sen vickar jag och då börjar det fukta. :-/ men jag är ju ingen rörmockare . Han kommer nog in i morgon en vända och han säger säkert att det inte gör något :)
 
Är det stålrör? (ser så ut)
De brukar aldrig sitta helt fast i gamla hus. För att få ihop det när elementen skulle monteras så behövdes det lite glapp när det var stålrör hela vägen upp till radiatorventilen. Gängförbanden tål dessutom nästan vad som helst.

Vad gäller gammalt lin så är det fina att det är precis lika självtätande när det är 70år gammalt som när det är nytt. Jag behövde ändra vinkel på några kopplingar i källaren, ca 45 grader och dessutom åt fel håll (lossa alltså). Var inte sugen på att tömma hela värmesystemet. Men det var bara att vrida. Lintätningen från 40-talet höll tätt ändå.
 
Redigerat:
Jag uppfattar frågan som att röret vrider sig, troligen i en gängad koppling? jag förstår att du är orolig. Men Lin har den stora fördelen att det är självtätande, det sväller när det blir blött.

Men någon garanti får man ju inte.

Det kanske går att borra upp ett hål ich skicka in en inspektionskamera?
 
Okej:) det låter ju positivt :-D det är säkert tätt om jag river upp golvet;-) får se vad röris säger i morgon. Men han säger säkert som er. Får tacka så mycket så länge allihopa
 
Det borde ju gå att kontrollera med någon form av inspektionskamera eller liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.