F
Snålade in och tog kopparrör till radiatorerna som ska målas vita. Har köpt elementfärg men funderar på om det finns någon särskild pensel som är lämpad till det för att få så bra yta som möjligt?

Och enligt informationen här bör man använda deras metall primer på omålade ytor. Är det nödvändigt på kopparrör? 🤔https://alcro.se/produkter/element-tackfarg

Skärmdump av webbsida med instruktioner för målning och förberedelse av ytor på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kopparrören kan oxidera av ämnen i färgen och grönt kan "blöda" igenom färgen efter ett tag om man skippar grundfärgen. Gjorde det misstaget själv en gång.
Pensel eller roller går bra.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
H HSP skrev:
Kopparrören kan oxidera av ämnen i färgen och grönt kan "blöda" igenom färgen efter ett tag om man skippar grundfärgen. Gjorde det misstaget själv en gång.
Pensel eller roller går bra.
Aha såpass alltså! Tyckte bara Alcros primer var rätt dyr men kanske är värt det då. Kollade på Sadolins också, som väl egentligen är budget men kostar lika mycket som Alcro ser det ut som. Står inget om primer, bara att det ska målas två gånger. 🤔

https://www.sadolin.se/produkt/sadolin-elementfarg/
 
Kommer inte ihåg vilket fabrikat jag använde men det var ett av de stora Alcro eller Beckers
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
H HSP skrev:
Kommer inte ihåg vilket fabrikat jag använde men det var ett av de stora Alcro eller Beckers
Ok. Well kanske bäst att göra det ordentligt, handlar ju bara om några hundra.
 
Nu sist fuskade jag, målade element och rör där metallen var framme på några ställen. Det var sektionselement och järnrör.

Då tog jag Alcro kraft som grundfärg på de rena metall ytorna.
Det är en lösningsmedels spärrfärg som inte innehåller vatten.
Sedan målade jag med elementfärg innehållande vatten och det har blivit bra.

Inte enligt färgtillverkaren men ett tips från en målare.

Dock luktar Alcro kraft mycket och har lång torktid.

Någon grundfärg ska man ha är min erfarenhet. Och bäst är att följa färgtillverkarens rekommendationer.
 
F
H HSP skrev:
Nu sist fuskade jag, målade element och rör där metallen var framme på några ställen. Det var sektionselement och järnrör.

Då tog jag Alcro kraft som grundfärg på de rena metall ytorna.
Det är en lösningsmedels spärrfärg som inte innehåller vatten.
Sedan målade jag med elementfärg innehållande vatten och det har blivit bra.

Inte enligt färgtillverkaren men ett tips från en målare.

Dock luktar Alcro kraft mycket och har lång torktid.

Någon grundfärg ska man ha är min erfarenhet. Och bäst är att följa färgtillverkarens rekommendationer.
I see. Varför är grundfärgen helt sinnesjukt dyr egentligen? https://www.fargvaruhuset.se/sv/articles/2.293.81039/alcro-metallprimer-gra

439kr för 1 liter!
 
F
H HSP skrev:
Nu sist fuskade jag, målade element och rör där metallen var framme på några ställen. Det var sektionselement och järnrör.

Då tog jag Alcro kraft som grundfärg på de rena metall ytorna.
Det är en lösningsmedels spärrfärg som inte innehåller vatten.
Sedan målade jag med elementfärg innehållande vatten och det har blivit bra.

Inte enligt färgtillverkaren men ett tips från en målare.

Dock luktar Alcro kraft mycket och har lång torktid.

Någon grundfärg ska man ha är min erfarenhet. Och bäst är att följa färgtillverkarens rekommendationer.
Pratade med röris. Fick inget pris men vita kopparör var 10x dyrare. Dock är rören de tänkte sätta är koppar men har en krom beläggning. Borde ju inte bli grönt då? 🧐
 
Hos Bolindo kostar 12 mm vit, Cupori 130, 63% mer per meter jämfört med "vanlig" Cupori 110. Kanske har VVS-firman Cupori 110 i lager men inte Cupori 130? Extra logistik kostar mer än bara skillnaden i listpris. Kromade rör brukar man inte måla.
 
Nya kopparrör ska inte blöda igenom.
Tvätta med t-röd, sen en bra häftgrund.
Tex alcros häfta sen färdigfärg.
Äldre kopparrör är det alkydgrund som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.