Har en värmepump hemma en IVT 590. Jag bor i tvåplanshus där nedervåningen har golvvärme och övervåningen element.

Jag har två problem som jag försöker Lösa här hemma men lyckas inte med några ”bra tips” jag kan finna.

1. Golvet i köket är inte varmt, trots att termostaten står där den alltid varit. Röret som leder till köket är inte varmt heller, har försökt skruva på den gröna hatten där kabeln går in men kan varken få av den eller få någon bättring av att skruva den. Vet nån hur man får av den gröna hatten eller har ni några andra konstruktiva förslag på felkällor.

2. På övervåningen har det alltid varit svalare alternativt kallare. Elementen blir aldrig särskilt varma oavsett temperatur ute. Här är min teori att det är samma värme som går ut i slingorna i golvet som också går ut i elementen och då ska det väl finnas ett ställe att reglera fördelningen av varmvattnet i systemet? Vart har jag det reglaget?

Fördelningsrör med flera anslutna ventiler och etiketter som anger olika rum, nära en elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med rör, termostat och en cirkulationspump märkt 'ALPHA2'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med pump, rör och gröna ventiler i ett pannrum, problem med värmefördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostatventiler på rörledningar med märkningen Wirsbo och numrerade klaffar, möjlig fördelare för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att se vad som sitter bakom "ALPHA2-skylten" men det borde vara någon shuntventil som reglerar flödet från pannan till golvvärmekretsen. Hur ser det ut vid pannan och där rören till övervåningen går upp? Några reglerventiler där? Radiatorerna behöver normalt klart högre temperatur på värmevattnet än golvvärmeslingorna.
 
Jag kan inte med ögat se vilka rör som leder till övervåningen. Värmepumpsanslutningar och rör med skruvreglage, frågetecken målat på väggen som pekar mot ett rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörsystem och mätare i värmepump med synligt skruvreglage längst ner till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompletterar med dessa bilder som visar under foldern som skymde samt nedre delen i värmepumpen.

Längst ner i vänstra hörnet på första bilden sitter ett skruvreglage som på ett element men det verkar inte hända nåt på övervåningen när jag skruvar på den iaf.
 
De gröna "hattarna" ska gå att ta loss genom att vrida den grå ringer alldeles under motsols. Dessa ska vara av när man ställer in värmekurvan under injusteringen.

Det termostathus som syns nere till vänster är en max-termostat till golvvärmen för att skydda golven mot för höga temperaturer. Golvmaterialen brukar tåla max 35-40 grader framledningstemperatur. Den ska stå inställd som den gjorde tidigare. Trodde det skulle sitta en reglerventil under skylten men det är ju bara en rörböj... Då skulle jag prova att öppna den röda kranen under cirkulationspumpen genom att vrida den motsols och räkna antalet varv till stopp. Då borde mer värmevatten strömma runt i golvslingorna och mindre andel tas direkt från pannan. Blir det för kallt efter något dygn får man vrida lite medsols.
 
Ser ut som om det har läckt lite vid ventilerna för slinga 1 och 3. Detta läckage kan ge problem för ventilen så att den fastnar i stängt läge. Om du skruvar loss den grå mutter under den gröna "hatten" som är själva reglerdonet så skall det sticka fram en lite pigg. Denna pigg är själva ventilen och skall gå att trycka ner när reglerdonet är borttaget. Tag ett litet mynt eller något annat hårt och lägg på piggen, tryck sedan med tummen så skall piggen röra sig. Kan behövas lite kraft för fjädern som stängen är stark. Rör inte piggen på sig så får du försöka motionera den. Lite olja där piggen går in i metallen samtidigt som man försiktigt drar piggen upp och ned med en tång kan få den att komma igång. Ta inte i för hårt med tången för det får inte bli några märken på piggen.
 
J Josth skrev:
De gröna "hattarna" ska gå att ta loss genom att vrida den grå ringer alldeles under motsols. Dessa ska vara av när man ställer in värmekurvan under injusteringen.

Det termostathus som syns nere till vänster är en max-termostat till golvvärmen för att skydda golven mot för höga temperaturer. Golvmaterialen brukar tåla max 35-40 grader framledningstemperatur. Den ska stå inställd som den gjorde tidigare. Trodde det skulle sitta en reglerventil under skylten men det är ju bara en rörböj... Då skulle jag prova att öppna den röda kranen under cirkulationspumpen genom att vrida den motsols och räkna antalet varv till stopp. Då borde mer värmevatten strömma runt i golvslingorna och mindre andel tas direkt från pannan. Blir det för kallt efter något dygn får man vrida lite medsols.
Det röda handtaget går endast att vrida 90 grader
 
mani33 mani33 skrev:
Det röda handtaget går endast att vrida 90 grader
Okej jag fick av gröna hatten och motionerade det tröga stiftet en stund, hoppas på resultat under morgondagen.

En annan sak jag observerat är att tidigare har den röda pumpen pendlat lite i siffran i displayen från ensiffrigt till tiotal lite till och från. Denna hösten har det statiskt stått 22w hela tiden, fram tills ikväll se bilden nedan.
En röd cirkulationspump med svart display visandes '22w' monterad på rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.