I stugan har vi ett elelement i badrummet som lyser när vi slår igång det - men det ger ingen värme. Märket är Beha men högst oklart vilken modell och hur gammalt det är..

Någon idé på hur jag kan felsöka?
 
  • Beha elelement i badrummet med tänd lampa men utan värme, synligt slitet och med textdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elelement av märket Beha i ett badrum, påslaget och lyst men utan värme, delvis skadat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Har du kollat propparna för element gruppen? 230 eller 400v element? Kolla även huvudsäkringarna,
annars kan det troligtvis vara trasig termostat reglering på elementet
 
H _hemmasnickaren skrev:
Har du kollat propparna för element gruppen? 230 eller 400v element? Kolla även huvudsäkringarna,
annars kan det troligtvis vara trasig termostat reglering på elementet[/QUOTE
H _hemmasnickaren skrev:
Har du kollat propparna för element gruppen? 230 eller 400v element? Kolla även huvudsäkringarna,
annars kan det troligtvis vara trasig termostat reglering på elementet
Om proppen är trasig, kan lampan lysa då?
 
M multix skrev:
"Elelement i badrummet" som är trasigt byter man ut, sannolikt fuktrelaterat (ser rostigt ut i överkant). Eisa peitä!

[länk]
vart ser du rosten? och fuktrelaterat, tänker du att det legat blöta saker på eller att det är fukt i badrummet som kan orsaka?

vi har haft stugan några månader bara så svårt att veta hur allt skötts innan.
 
Sommarstugelivet Plankan82 skrev:
vart ser du rosten? och fuktrelaterat, tänker du att det legat blöta saker på eller att det är fukt i badrummet som kan orsaka?

vi har haft stugan några månader bara så svårt att veta hur allt skötts innan.
På vänsterkanten under handuken ser ytan inte slät ut precist som att något trycket på förgen bakifrån.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Det brukar finnas ett överhettningsskydd i elradiatorer. Det kan finnas en manuell återställning för detta. Om inte så kan du ju alltid skruva upp elementet och se om något ser fel ut.
 
Jag hade nog inte heller lagt många minuter på det där elementet utan dragit upp det till Max kommit tillbaka 30min senare o är det inte varm som satan då så hade jag skruvat ner det och kört det till en bondgård för uttjänta element där den får det bättre och kan spring fritt (utan att övertäckas) med andra element.
 
  • Gilla
  • Haha
UppGiven och 2 till
  • Laddar…
Det absolut mest sannolika är att elementet är trasigt och bör bytas ut. Men kolla så det inte finns någon centralstyrningen av värmen. Kan finnas en central termostat som styr alla element i stugan. Eller en central avstängning för fjärrstyrning via telefon. Om det finns en styrning så skulle troligen inte lampan lysa vid avstängt läge. Så det är låg sannolikhet.
 
H hempularen skrev:
Det absolut mest sannolika är att elementet är trasigt och bör bytas ut. Men kolla så det inte finns någon centralstyrningen av värmen. Kan finnas en central termostat som styr alla element i stugan. Eller en central avstängning för fjärrstyrning via telefon. Om det finns en styrning så skulle troligen inte lampan lysa vid avstängt läge. Så det är låg sannolikhet.
A Avemo skrev:
Det brukar finnas ett överhettningsskydd i elradiatorer. Det kan finnas en manuell återställning för detta. Om inte så kan du ju alltid skruva upp elementet och se om något ser fel ut.
Säkert trasigt. Högst osannolikt att det finns någon fjärrstyrning till elementen eller att de skulle vara sammankopplade.
Jag tror att vi stänger av det och sätter in ett portabelt element över vintern för att säkra upp värme för vvb och hydrofor som sitter i badrummet.

vi kommer att göra om det om 1-2 år så det känns som att det trasiga elementet får sitta tills dess.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.