Hej, mitt vattenburna element i vardagsrummet står på maxvärme och verkar inte kunna gå att reglera. Själva vredet på termostaten sitter även löst och går att ta bort. Är det någon del som saknas här? Såg nämligen ut såhär när jag flyttade in i lägenheten. Behöver hela termostaten bytas ut eller är det någon instas/adapter som saknas?

Tack på förhand!
 
  • Close-up av en trasig termostat på ett vattenburet element, saknar reglageknopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat till vattenburet element med löst och avtagbart vred samt synlig logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej tack. Går det att byta termostaten själv, utan att dränera elementet?

J Josth skrev:
Ser ut som den är helt kaputt. Oftast behöver man bruka mycket våld för att få den lossa i två bitar. Dagens motsvarande modell av MMA termostathus är: [länk]
 
E
Eftersom det gäller en lägenhet så bör du kolla föreningens stadgar (utgår ifrån att det är en Brf), om du får lov att göra någonting alls med radiatorerna förutom eventuellt att måla om dem, innan du börjar pilla på termostaterna för mkt. Ofta faller ansvaret för detta på föreningen!
 
Tack, ja det är en brf så jag kollar med föreningen först då.

E eb86 skrev:
Eftersom det gäller en lägenhet så bör du kolla föreningens stadgar (utgår ifrån att det är en Brf), om du får lov att göra någonting alls med radiatorerna förutom eventuellt att måla om dem, innan du börjar pilla på termostaterna för mkt. Ofta faller ansvaret för detta på föreningen!
 
FredrikD1 FredrikD1 skrev:
Okej tack. Går det att byta termostaten själv, utan att dränera elementet?
Bara att lossa den kromade mutterringen med en stor skiftnyckel eller polygriptång. Inget värmevatten kan läcka ut om man bara byter termostathus och ventilen i övrigt är okej. Byter man däremot insatsen eller hela ventilen är det en helt annan sak. Anlitar man rörmokare för att bara byta termostathus blir det nog en tiopotens dyrare med framkörningsavgift, servicebil, minsta debiterbar arbetstid, materialpåslag, fakturaavgift osv.
 
  • Gilla
fäboden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.