Vi har nyligen införskaffat ett hus byggt i slutet av 60-talet. I groventrén finns det ett element i taket. Besiktningsmannen kunde inte riktigt förklara varför och frågan är förstås varför placerar man ett element i taket?
ImageUploadedByByggahus.se1392402005.569841.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
Takvärme var ju populärt ett tag även om jag aldrig sett just element i taket förr.....
 
Axtorp skrev:
...varför placerar man ett element i taket?
Min gissning är att endast den som satt upp det kan komma på en "rationell" förklaring. Verkar helt uppåt väggarna :screwy:
 
Antagligen är det så att man upplevt att det finns ett stort värmebehov i hallen, dels p.g.a. att dörren antagligen varit sämre isolerande än väggarna och att man har ett behov av hög temp för att torka kläder och dylikt. Man har dock inte haft plats att montera det på väggen av förklarliga skäl och därmed monterat det i taket. En helt okej lösning även om det finns moderna element som lämpar sig bättre för ändamålet idag. Nackdelen är ju att hälften av värmen strålar mot taket.
 
Grymt häftig placering.
Jag tror att alla som hälsar på er och ser detta staller frågan varför elementet sitter I taket.
Svara då kort och gott : Det är bara målare och idioter som tittar I taket.
Jobbade inte hantverkare på lördagar på den tiden? Placeringen kanske lätt kan bli sådan efter ett par öl.

Jag tycker fortfarande att det är häftigt. :D
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Värme i taket har jag råkat på flertalet gånger.

I det senaste fallet så var det på ett nybygge (liknade dessa) som hängdes på 9m höjd!!! Hur tusan tänkte konstruktören när han ritade in dessa takstrips på 9m höjd? Jag frågade inte varför, utan bara gjorde som ritningen sa och det blev godkänt. Hör och häpna! Men hur ska man kunna känna vattenburen strålningsvärme från ca 1,8m höjd när värmekällan är på 9m höjd från golvet? Jag har fortfarande inte riktigt förstått. Kanske bara jag som är trög? :x

Ytterligare ett jobb med takvärme var en gång då vi skulle konvertera en 300m² privat villa som byggdes på 70-talet med el-takvärme ovan takgips i varje rum! Kunden visade hur dom såg ut, han hade rivit taket i ett rum. Tänk er byggplast med värmeslingor inplastade liggandes ovan ett lager gips i taket. Spännade tanke. Med dyrt!

Dock har jag aldrig sett en vanlig radis sitta i taket som du har Axtorp!
 
Elementet svalnar ju inte lika fort i taket och då sparar man ju energi........
 
krilleman_215 skrev:
Ytterligare ett jobb med takvärme var en gång då vi skulle konvertera en 300m² privat villa som byggdes på 70-talet med el-takvärme ovan takgips i varje rum! Kunden visade hur dom såg ut, han hade rivit taket i ett rum. Tänk er byggplast med värmeslingor inplastade liggandes ovan ett lager gips i taket. Spännade tanke. Med dyrt!
Det där är väl väldigt vanligt i 70-tals hus. Både vi och svärfar har det. Svärfar tror jag tom har ett eller två rum där det fortfarande är i drift.
 
krilleman_215 skrev:
Ytterligare ett jobb med takvärme var en gång då vi skulle konvertera en 300m² privat villa som byggdes på 70-talet med el-takvärme ovan takgips i varje rum! Kunden visade hur dom såg ut, han hade rivit taket i ett rum. Tänk er byggplast med värmeslingor inplastade liggandes ovan ett lager gips i taket. Spännade tanke. Med dyrt!
Det där är väl väldigt vanligt i 70-tals hus. Både vi och svärfar har det. Svärfar tror jag tom har ett eller två rum där det fortfarande är i drift.

Men TS lösning är ju annorlunda. Jag gissar på att röris hade slut på rör där helt enkelt :)
 
Krilleman
blackadder skrev:
Elementet svalnar ju inte lika fort i taket och då sparar man ju energi........
Jo, men värme stiger ju som sagt, och hur mycket värme upplever man på golvnivå med radiatorn i taket?
 
Vi hade eltakvärme i huset när vi köpte. Det var slingor av folie inbakad i ganska tjock plastfilm. Detta hade installerats 1976. Ovanför dessa slingor fanns byggplast i den nyare delen av huset (huset är äldre, men byggdes ut då). Den var helt nedbruten. När vi rev de där slingorna snöade det plastflagor i hela rummet. Men plasten runt slingorna var intakt.

I vårt hus hade man spänt vävtak under slingorna. Vi har kvar vävtaken med urkopplade slingor i 2 rum.
 
Den teori man använde i marknadsföringen på 70 talet för takvärmne. Var att det skulle bli viss strålningsvärme från taket. Då känner man värmen med huvudet. Och eftersom huvudet är mer värmekänsligt än kroppen (enl. deras marknadsföring) så känns rummet varmare än vad det är. Man kan då sänka rumstemperaturen. Och spara energi.
 
E
Skulle fälla in ett antal belysningsarmaturer i ett undertak på ett kontor. Kunden hade beställt egna armaturer. Kom dit och skulle börja plocka ner takplattorna då jag märker att dessa är fulla med vattenburna värmeslingor, har för mig de var från uponor. Hyffsat nybyggt kontor så det finns fortfarande de som installerar innertaksvärme.
 
krilleman_215 skrev:
Jo, men värme stiger ju som sagt, och hur mycket värme upplever man på golvnivå med radiatorn i taket?
Klackarna i taket?
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.