Hejsan!

Jag behöver tillfälligt sätta in ett element i ett rum med bara ojordade uttag (jordfelsbrytare finns dock i huset).

Är det farligt att sätta in ett element som det står bara ska användas i jordat uttag? Som jag förstår borde jordfelsbrytaren innebära ett gott skydd? Finns det andra anledningar än säkerheten till att man inte bör ansluta elementet till ett ojordat uttag?
 
Är det ett rum gjort efter gammla föreskrifter som inte har någon jordat uttag, så FÅR man inte koppla in en jordad radiator där. Man får ALDRIG blanda jordat och ojordat i samma rum, eftersom det är två helt skilda skyddsprinciper som inte går att kombinera.

Så du kan lugnt ansluta din radiator via en ojordad stickpropp och låta det stå i det ojordade rummet, MEN du får inte dra en förlängssladd till t.ex. köket och ställa det där!
 
Summa summarum, stick du in stickkontakten, det är chill.
 
Ok, tack för svaren!
 
sverre skrev:
Är det ett rum gjort efter gammla föreskrifter som inte har någon jordat uttag, så FÅR man inte koppla in en jordad radiator där. Man får ALDRIG blanda jordat och ojordat i samma rum, eftersom det är två helt skilda skyddsprinciper som inte går att kombinera.
I samma rum får du inte blanda ojordade uttag med jordade. Däremot är det mycket vanligt i hus från ex 60-talet att man har jordade element (fast installerade) i samma rum som ojordade uttag.
 
Granit999 skrev:
[quote author=sverre link=1133084738/0#1 date=1133113723]Är det ett rum gjort efter gammla föreskrifter som inte har någon jordat uttag, så FÅR man inte koppla in en jordad radiator där. Man får ALDRIG blanda jordat och ojordat i samma rum, eftersom det är två helt skilda skyddsprinciper som inte går att kombinera.
I samma rum får du inte blanda ojordade uttag med jordade. Däremot är det mycket vanligt i hus från ex 60-talet att man har jordade element (fast installerade) i samma rum som ojordade uttag.[/quote]
Men det får man inte. Alltså bara någon installatör som tyckt att det varit lika bra att koppla in den tåten också...
 
SkaneErik skrev:
[quote author=Granit999 link=1133084738/0#5 date=1133121946][quote author=sverre link=1133084738/0#1 date=1133113723]Är det ett rum gjort efter gammla föreskrifter som inte har någon jordat uttag, så FÅR man inte koppla in en jordad radiator där. Man får ALDRIG blanda jordat och ojordat i samma rum, eftersom det är två helt skilda skyddsprinciper som inte går att kombinera.
I samma rum får du inte blanda ojordade uttag med jordade. Däremot är det mycket vanligt i hus från ex 60-talet att man har jordade element (fast installerade) i samma rum som ojordade uttag.[/quote]
Men det får man inte. Alltså bara någon installatör som tyckt att det varit lika bra att koppla in den tåten också...[/quote]

Helt korrekt, ALDRIG blanda ojordat och jordat i samma rum!
 
Detta med att blanda jordat ojordat i samma rum va ju vanligt i början då man hade direktverkande el. Har man inte ändrat reglerna för detta de senare åren? För när jag flyttade in i mitt hus så va alla elradiatorer jordade men inget annat. Detta va gjort på 70 talet någon gång. Även i huset mina föräldrar byggde -75 va det jordat i köket men inte i taket. Oxå detta en blandning som idag inte är godkänd men det känns som att detta fick göras på den tiden.
 
Jag har inte varit i branschen sedan 70-talet, men jag tror inte att det någonsin varit tillåtet.
Däremot vet jag att kunskapen varit dålig, när man sett en jordskruv eller anslutning med jordtecken har man automatiskt förutsatt att apparaten ska anslutas till jord, utan att se till omgivningen och tänka på vilken skyddsmetod som gäller i respektive område.
 
OK att radiatorerna i mitt hus är jordade av misstag kan jag tänka mig men detta med att lamputtag i ett jordat utrymme så som ett kök inte varit jordade måste vara en ändring. För jordade lamphonor är ganska nya om jag inte missminner mig. Eller så va det regler som sa att det skulle vara fasta armaturer i kök. Men jordat är jag säker på att det inte va i kökets tak. Och att en nybyggd kåk -75 skulle ha missat sådana saker är för mig helt obegripligt.
 
När jag började som elektriker på 60-talet i miljonprogrammet var alla vägguttag och alla armaturer (Utom köksarmaturer ovan diskbänk) i alla rum ojordade. I kök var kyl och frys och spis jordade, även uttag vid arbetsbänk men inte uttag vid ex köksbord.
 
Jepp så var standarden då.

Mina föräldrar hadde en mycket välbyggd villa där alla element var jordade. Kyl/frys jordade. Bänkbelysningarna i köket och uttaget i tvättstuggan var också jordade. Resten ojordat.
 
å min far har ett hus från slutet på 50-talet med ojordade uttag utomhus på väggen 20 cm från marken
 
Vad gäller att blanda ojordat och jordat så är det inte tillåtet nu för tiden men om man går tillbaka i tiden så står det faktiskt att det är tillåtet att jorda elelement även resten av utrymmet är jordat.  :surprised:
Man får leta sig tillbaka till föreskrifterna från t.ex 1985 och läsa §6c.  :)
 
MickeM skrev:
Vad gäller att blanda ojordat och jordat så är det inte tillåtet nu för tiden men om man går tillbaka i tiden så står det faktiskt att det är tillåtet att jorda elelement även resten av utrymmet är jordat.  :surprised:
Man får leta sig tillbaka till föreskrifterna från t.ex 1985 och läsa §6c.  :)
Tackar för det ordentliga svaret. Va säker på att det va något som varit tillåtet förr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.