Hej,

Elementen är kalla och jag har provat lufta dem men inget effekt så jag vill prova att motionera stiftet/piggen. Jag vet ej dock hur jag blottlägger den med mitt element, vad behöver jag lossa på och hur? Ser ingen insexnyckel-skruv. Se bifogade bilder. Tack på förhand!
 
  • Termostatventil på radiator, vitmålad vägg, synlig röranslutning, används för att reglera värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatventil på en radiator, vit bakgrund, metallrör, inomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatventil på radiator, temperaturinställning, värmesystem, inomhus, väggskugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den delen du har tagit bort behöver du inte röra.
Det är den kromade muttern du ska skruva bort termostaten med.
 
Antar du menar delen längst ut. Den snurrar bara så om den ska bort behöver jag nog dra ut den med tång (?) men jag vill veta säkert så jag inte förstör.
 
S Sika85 skrev:
Antar du menar delen längst ut. Den snurrar bara så om den ska bort behöver jag nog dra ut den med tång (?) men jag vill veta säkert så jag inte förstör.
Är det flera element som är kalla kanske du har för lite vatten i systemet.
 
Termostatventil på radiator, tecken på läckage markerat med gul linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ah ok. Har tyvärr ingen skiftnyckel i den storleken så jag får lösa det först. Tack så länge!
 
S Sika85 skrev:
Ah ok. Har tyvärr ingen skiftnyckel i den storleken så jag får lösa det först. Tack så länge!
Det är därför man har en polygrip/rörtång ;)
 
Haha ja jag får lösa lite grejer, är väl Sveriges sämst verktygsutrustade person för tillfället.
 
S Sika85 skrev:
Haha ja jag får lösa lite grejer, är väl Sveriges sämst verktygsutrustade person för tillfället.
Men kolla hur systemet ser ut för du kanske bara har för lite.
 
  • Gilla
Sika85
  • Laddar…
Kom det ut vatten när du luftade elementen?
 
Och är alla element kalla eller bara detta?
 
Har öppnat upp nu och ruckat på stiftet. Och ja det kom vatten när jag luftade. Detta samt att det är flera element tyder på att det är mer centralt så får kolla på det.

tack alla för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.