hej!
Håller på att planera en utbyggnad på vårt hus i två plan, 2*25 kvm.
Funderar på element (har element med vattenburen värme idag) eller vattenburen golvvärme.
Vad är bäst?
Vad av detta är billigast att installera?
Skillnad i energiförbrukning?
Vore tacksam för råd!
/Hubbe
 
enegiförbrukningen är Omöjlig att svara på.. efter som det beror på så många olika saker..

Isolering osv.. men med Golvvärme borde du kunna köra lägre temp med = dvs göra en viss besparing.

Dock så är golvvärmen dyrare att installera.. ofta kräver väll det att man har ett låg temp system eller att man sänker tempen med något? det får du iallafall kolla upp..

Om du tänker ha fönster.. vilket jag antar så köp 3 glas fönster du KAN annars uppleva drag o kallt just runt fönstren..

Jag hade nog försökt att slå till på Golvvärme.. gillar inte att frya om fötterna..

Frågan är dock om det är intressant att ha golv värme även på övervåningen..? det blir ju inte så där jätte kallt efter som våningen under värmer upp.. :-? kanske köra med vanliga element där?

Lite tankar och idéer från min sida.. Golv värme är dock inte min starka sida..
 
Hubbe skrev:
hej!
Håller på att planera en utbyggnad på vårt hus i två plan, 2*25 kvm.
Funderar på element (har element med vattenburen värme idag) eller vattenburen golvvärme.
Vad är bäst?
Vad av detta är billigast att installera?
Skillnad i energiförbrukning?
Vore tacksam för råd!
/Hubbe
Bäst är svårdefinerat. Hur defineras bäst? Jag tycker golvvärme är "bäst" för jag värderar komforten högt och gillar inte element på väggarna. Dessutom passar golvvärme bra till min värmepump.

Element lär vara billigast att installera.
Har du en värmepump så är i teorin golvvärmen bättre eftersom den tillåter pumpen att arbeta effektivare, men samtidigt så har du kanske lite mer värme på bara för att det är skönt med varma golv när det går..... Beror lite på situationen alltså - ska vi säga dött lopp?
 
MathiasS skrev:
Har du en värmepump så är i teorin golvvärmen bättre eftersom den tillåter pumpen att arbeta effektivare,
Låg tempsystem gäller även en ved/pellets anläggning med acktank då man får ut mer energi ur varje laddning.. Med sol är det oxå bra då solfångare inte ger så höga tempraturer vår/höst..
 
Jag är i exakt samma situation som du Hubbe (t o m tillbyggnaden är lika stor). Vi har valt att gjuta in golvvärmerör i plattan och kommer att ha ett par radiatorer på övervåningen. Golvvärmen valde vi främst eftersom vi kommer att ha nya entrén i tillbyggnaden med klinker vilket blir kallt och otrevligt utan golvvärme. Likadant i grovutymmet. Däremot inga golvvärmerör i mellanbjälklaget - där duger radiatorer lika bra plus att jag inte vill ha dolt vatten i onödan där.

Vår uppvärmning består av kökspanna som vi ska koppla acktank och solvärme till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.