Ska göra om i en enkel gäststuga (friggebod) på landet. För att kunna möblera på ett mer rationellt sätt skulle jag behöva sätta en säng vid det enda fönstret, där det idag finns ett litet element. Direktverkande el så det är inte svårt att flytta på.
Jag har fått lära mig att element alltid ska placeras under fönster. Å andra sidan, i en pytteliten gäststuga som bara används sommartid kanske det inte är jätteviktigt var elementet sitter? Det är fortfarande mina föräldrar som äger stugan, vi ska ta över på sikt och har bett om lov att göra vissa justeringar redan nu. Men min far är pensionerad ingenjör och jag har fått så många föreläsningar om den kalla väggens princip att hälften vore för mycket. Behöver antagligen lite tyngre argument än ”jag tycker det skulle bli snyggare så” för att få flytta på det stackars elementet.
 
Orsaken till att ha elementet framför fönstret har ju inte så mycket med energiåtgång att göra, utan är mer en fråga om komfort, då du slipper kallraset därifrån. Om du har ett väl isolerat fönster, (eller usla väggar i övrigt) så är det ju inte någon stor fråga.
Och används det bara på sommaren så lär ju kallras inte vara något ni störs av...

Är han ingenjör så är det väl bara fråga honom om han tror att man behöver tillföra olika mycket energi i ett slutet rum för att värma upp det beroende på var värmen är placerad. :)
 
Även denna ganska kyliga juli blir det så varmt i stugan att elementet inte är på. Misstänker att det i princip aldrig används. Vi får väl se vad fadern säger, men energiprinciper är ett bättre argument än estetik, oavsett om elementet används eller ej
 
  • Gilla
B0yps0ck och 1 till
  • Laddar…
Hej :) Vad sa din far ingenjören om ditt argument?
Vi bygger ett fritidshus som är vinterbonat. Har treglasfönster överallt.
Vid de stora altanfönstren vill vi sätta väggfasta bänkar - förr att sitta på och förvara i.

Förmodligen är det förkastligt, och vi borde ha element där istället?
Kommer vara i huset även vintertid.
 
Vi har än så länge bara ett principiellt okej på att ta bort elementet, kanske delvis för att vi köpt en ”lös” radiator som kan användas de få gånger det skulle kunna vara aktuellt. Planen på att göra om i gäststugan har skjutits på framtiden då vi istället byggt om sovrum och kök, bytt el, borrat brunn och beställt fiber.
I stora huset har vi, på inrådan av elektriker, kopplat bort två gamla element eftersom det enligt honom räcker med det som finns kvar. På sikt blir det nog ytterligare värme i form av kamin men det får vänta något år. I värsta fall får vi väl tillbringa kalla vinterdagar framför den portabla radiatorn :crysmile:
 
  • Gilla
stockholmsskärgård
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.