Vi har ett element i källaren som alltid är kallt i nederkanten oavsett hur varmt det är längst upp. Är det normalt beteende?

Jag vill få varmare i det rummet, men det räcker liksom aldrig till. Vi har termostaterna nervridna på alla andra element i huset för att kunna ha tillräckligt hög framledningstemperatur för att detta element ska ha en chans att värma upp rummet.
 
Vit radiator med anslutande rör på en sliten vägg med flagnande färg och ventilkåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på det aktuella elementet
 
B
Antar att termostaten är på max?

Finns det möjlighet att öka trycket på cirkukationspumpen i huset, t.ex. genom att ändra varvtal eller justera på annat sätt (finns olika reglerlogik) så borde du få upp flödet i elementet, och därmed också effekten på elementet.

Hur stor skillnad är det på fram minus retur vid elementet, och hur stor temp är det på fram minus retur vid värmekälla till huset?
 
Karlia
När jag hade problem med ett element hemma fick jag lära mig att de är varma upptill, ger ifrån sig värme och cirkulerar tillbaka nertill svalare.

Det är ungefär vad jag kan. När jag justerade termostaten hade jag sönder den så den står på max nu. Det har gjort det lite varmare.
 
  • Haha
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
janwide
M mrsnhp skrev:
Vi har ett element i källaren som alltid är kallt i nederkanten oavsett hur varmt det är längst upp. Är det normalt beteende?

Jag vill få varmare i det rummet, men det räcker liksom aldrig till. Vi har termostaterna nervridna på alla andra element i huset för att kunna ha tillräckligt hög framledningstemperatur för att detta element ska ha en chans att värma upp rummet.
Jag tror att det enkla men lite tråkiga svaret är att du antingen måste sätta dit en större radiator eller sätta in en till i det rummet.
 
  • Wow
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Foto på panna och pumpar så får du svar, få fart på den pump du så kanske värmen kommer.
 
Det låter som det är för lågt flöde (beroende på hur kall det är nedtill). Det borde sitta en strypventil på röret/elemtet nedtill som kanske måste öppnas lite mer.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Pannan är en Nibe fighter 1230 bergvärmepump, ca 15 år gammal.

Det är ett helt råttbo med gamla och nya ledningar, men vi tolkar det som att detta element ligger på en slinga som går parallellt med slingan till resten av huset. Är det möjligt att det kan vara så? Kan det vara dålig ”balans” mellan slingorna så att det blir för lågt tryck i detta element?

Termostaten är på max och elementet är luftat. Det kommer ordentligt med värme men ibland är det bara översta 10-15 centimetrarna som är varma.

Komplicerat nätverk av gamla och nya rör samt en orange expansionskärl i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och ja, isoleringen på ledningarna för köldbäraren är kass. Vi funderar på att byta hela pannan för det är en väldigt högljudd modell som hörs upp till vardagsrummet ovanför. Men det akuta problemet är att jag fryser häcken av mig i hobbyrummet i källaren.
 
M mrsnhp skrev:
Det är ett helt råttbo med gamla och nya ledningar, men vi tolkar det som att detta element ligger på en slinga som går parallellt med slingan till resten av huset.

[bild]
Ja så kan det vara. Ser ut som rätt grova ledningar och då har det nog varit självcirkukation från början´.

Kolla om det går att stressa upp pumpen mer men det kan också vara för stort tryckfall över ventilen alternativ kan den vara full av smuts
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det låter som det är för lågt flöde (beroende på hur kall det är nedtill). Det borde sitta en strypventil på röret/elemtet nedtill som kanske måste öppnas lite mer.
Hur ser en sån ut på gamla element? Kan det vara den här mojen? (som du märker kan jag alla dom korrekta termerna :cool:)

Närbild på en gammal målad radiatorventil mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lossa fronten på VP , nertill sitter det en pump som inte har isolering, på lådan där elkabeln går in, ett vred. Det är markerat med 1 - 2 - 3 på ett vredet , tex står det på 2 så vrid upp till 3 , blir mycket mer flöde/fart på vattnet då.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Hur ser en sån ut på gamla element? Kan det vara den här mojen? (som du märker kan jag alla dom korrekta termerna :cool:)

[bild]

Osäker. skulle kunna var den. Jag skulle nog föreslå att tömma systemet innan du lossar proppen!

Sånt gammalt skrot brukar vara svårt att få isär och kanske svårt att få ihop igen. Kanske läge att ringa en röris men kolla pumpen först.

Om/när elementet fungerar som det skall borde vara i runda slängar 40 C på returen om det går in 60 C uppe på framledningen. Elementets medeltemperatur blir då 50 C. Men om returen är 30 C så sjunker medeltemperaturen till 45 C. Inte så stor skillnad alltså. Så för att få ett problem så måste en större del av elelementet var kallt.
 
Redigerat:
Lossar du den proppen så blir det blött, raka rör in till flödet, det är ingen stryp där utan ett vanligt T-stycke
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Jag tror att det enkla men lite tråkiga svaret är att du antingen måste sätta dit en större radiator eller sätta in en till i det rummet.
Att elementet är delvis varmt visar att flödet är begränsat. Om det är lagom varmt i rummet är detta normalt och elementet är rätt dimensionerat. Om du vill ha elementet varmare behöver flödet öka, det kan ske genom att minska en strypning som några skrivit, vrida upp temperaturen på max, rensa rören eller öka cirkulationen centralt.

Att ta bort pluggen vid T-kopplingen skulle faktiskt kunna rensa rören, men ha en balja på plats och var beredd att skruva tillbaks pluggen efter ett par sekunder. En luftning kan också behövas efteråt.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.