Tjena forumet!

Jag skulle vilja ha råd och förklaring till varför det inte är bra med 1 fas element?

Jag funderar nämligen på att sätta 2 st el element i barnens rum på 500 - 700 W vardera. Det skulle vara så smidigt eftersom det sitter uttag precis bredvid fönstren i deras rum.
Tänkte köra dem på samma gruppsäkring som deras rum + 1 badrum och 1 altan.

Anledningen till elementen är att vi upplever deras rum som kalla eftersom vi har luftburen värme. När vi värmer huset med denna värms hela huset samtidigt. D v s eftersom temperaturen styrs centralt fattar inte luftvärmen att det är kallt i ungarnas rum. (vilket de rätt snart blir då temperaturen kryper nedåt och man stänger till deras dörrar ;)

Det skulle kännas jobbigare att dra fram ny 3 fas anslutning bara för detta :(

Vad tror ni och framförallt upplys mig om rätt eller fel ;D
 
hur stora e deras rum?

räcker säkert med 200watt per rum, som extra värme.

 
Nackdelen är väl om belastningen blir för stor på den fasen som nu används till barnens rum, badrum + altan.
Med trefas får du en bättre fördelning.

Har du 10A på den fasen så är det väl max 2300Watt som gäller?

Eller har jag fel nu igen :)
 
Det är nog rätt.
Men eftersom elementen bara ska stötta lite kommer de inte att gå så mycket så i det här fallet skulle jag vilja säga att propparna håller.
Om det nu inte ligger någon golvvärme i badrummet på samma grupp, förstås.
 
Kopparkostnaden i den huslokala distributionen är i vilket fall EN fördel:

Antag 1.5 kvmm ledning och 10A. Hur mycket effekt får man i snitt ut per ledning (per kopparmängd):

Enfas: 2 ledningar till 2300W ger 1150W/ledning
Tvåfas: 2 ledningar till 4000W ger 2000W/ledning
Trefas utan nolla: 3 ledningar till 6900W ger 2300W/ledning
Trefas med nolla: 4 ledningar till 6900W ger 1725W/ledning

Trefas element visste jag inte att det fanns. Men beräkningen ovan funkar lika bra om man lägger flera tvåfaselement (400V) i D-mönster respektive flera enfaselement (230V) i Y-mönster på en trefas-grupp. Vi antar då att elementen befinner sig ganska nära varandra jämfört med sträckan från centralen.

I ditt fall blir kopparkostnaden förstås 0 om du kan återanvända redan befintliga ledare. Däremot är det INTE praxis att blanda värme på samma grupp som belysning och uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.