Vi har delvis uppvärmning med elelement hemma. Då elementen är från 1989 så kommer de att bytas ut vid renovering framöver. Jag har kollat på LVI Yali digital som verkar vara en bra modell.

Det jag funderar på när jag kollar på vilken effekt vi skall ha är hur man skall tänka med yttemperaturen. Alltså så att inte barnen bränner sig på elementen...

Elementen från 1989 blir väldigt varma på utsidan, De nya går att ställa på 90, 75 eller 60 grader yttemp har jag sett. Frågan är om man skall gå så lågt som till 60 grader, Det verkar då som att man får räkna med att ha dubbel effekt mot som egentligen krävs i utrymmet?
 
Det stämmer att du tappar ca 50% av effekten vid 60 grader. Å andra sidan blir inte nya elradiatorer så jättevarma om du har dimensionerat rätt och om de har elektroniska termostater. Gamla radiatorer med bimetalltermostater har sämre reglernoggrannhet och då blir de varmare av och till. Jag har LVI-radiatorer i garaget som jag har ställt i 60-grader främst pga att jag snickrar och det finns trädamm där.
 
Tack, När jag t.ex räknar på 75W /kvm så behöver jag i det aktuella rummet ha ca 210W, Det är ett ganska litet rum. Då tänker jag att det nästan är bättre att gå upp till 500W om man skall köra 60grader. Men det kanske inte är något stort problem även när man kör det på normaltemp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.